KLPD wil eisen aan stookolie
Door redacteur politie en justitie Ilan Sluis
Het KLPD wil dat er striktere wettelijke eisen komen voor stookolie. De opsporingsdienst schat dat nu bijna alle stookolie voor schepen is aangelengd met chemicaliën. Daardoor lopen scheepsmotoren vast en wordt het milieu ernstig verontreinigd. Nu is het aanpakken van deze vorm van milieucriminaliteit nog een lastige klus voor politie en justitie.
Het vervuilen van stookolie komt geregeld voor. De afvalindustrie verkoopt massaal chemisch afval aan producenten van stookolie. Die kunnen de olie de juiste vloeibaarheid geven om schepen op te kunnen laten varen. Het komt steeds vaker voor dat scheepsmotoren vastlopen en gevaar veroorzaken.
Kankerverwekkende stoffen
De verbranding van verontreinigde stookolie leidt ook tot uitstoot van fijnstof met kankerverwekkende stoffen. Volgens het KLPD kost de uitstoot van gevaarlijke stoffen door schepen tienduizenden levens per jaar. De dienst baseert zich op wetenschappelijk onderzoek.
Dat stookolie vermengd kan worden met chemisch afval komt volgens KLPD-projectleider Cemile Catakli doordat de regels rond het aanlengen van stookolie te vaag zijn. "Het hoeft maar aan een paar basiseisen te voldoen. Daar meten de verkopers ook op. Maar andere gevaarlijke stoffen die er in zitten, denk aan chloor, hoeven niet op de papieren te staan bij verkoop."
Omslachtige opsporing
De minimale regelgeving leidt ook tot een omslachtige opsporing van wat de KLPD milieucriminaliteit noemt. "We moeten naar de bron, de leverancier van het afval. Die heeft het niet volgens de regels verwerkt. Die kunnen we aanpakken op basis van de milieuwet. Het zou makkelijker zijn de verkopers aan te pakken als precies zou zijn bepaald welke stoffen in stookolie mogen zitten en hoeveel", zegt Catakli.
Zij roept de politiek op tot actie. "Met deze handel zijn honderden miljoenen, zo niet miljarden gemoeid. Er gaat meer geld in om dan in andere vormen van reguliere criminaliteit".