Bijna de helft van de leraren in het basis- en voortgezet onderwijs vindt de werkdruk te hoog. Dat blijkt uit een onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek.

Met name onderwijzers in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en docenten in de bovenbouw van havo en vwo ervaren een (zeer) hoge werkdruk.

Oorzaken

Vooral de niet-lesgevende taken, zoals correctiewerk, vergaderingen en mentoruren, en het niet zelf kunnen indelen en plannen van de eigen werkzaamheden worden genoemd als oorzaken van die hoge werkdruk.

In andere sectoren ligt dat percentage volgens de onderzoekers veel lager. Van de medewerkers bij de overheid en in de zakelijke dienstverlening zegt 12 procent de werkdruk te hoog te vinden. In de gezondheidszorg geldt dat voor 15 procent van de medewerkers.

Resultaten

Aan het onderzoek deden 1255 leraren mee uit het voortgezet onderwijs en 655 uit het basisonderwijs. Van alle ondervraagde basisschooldocenten ervaart 84 procent een hoge of zeer hoge werkdruk en 41 procent vindt die niet acceptabel. Bij de docenten in het voortgezet onderwijs vindt 78 procent de werkdruk (zeer) hoog en vindt 45 procent die niet acceptabel.

Eén op de vier leraren zegt gezondheidsklachten te hebben die vermoedelijk aan het werk te wijten zijn. Eén op de drie leraren komt naar eigen zeggen 's ochtends niet uitgerust op zijn werk.

STER reclame