Het proces rond het vergaan van het cruiseschip Costa Concordia begint vandaag in een theaterzaal, zoveel belangstelling is er voor de zaak.

Voor de eerste zitting is het theater van Grosetto afgehuurd, omdat de rechtszalen in de regio te klein zijn. "Er is plek voor zo'n duizend mensen. Het wordt een heel circus", zegt correspondent Bas Mesters.

"Er komen veel media op de zitting af, maar ook opvarenden, nabestaanden van slachtoffers, vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, mensen van reisbureaus, horecaondernemers van het eiland Giglio en overheidsvertegenwoordigers. Een heel pandemonium."

Onderste steen boven

De overlevenden en nabestaanden hebben geëist dat bij het proces tegen kapitein Francesco Schettino de onderste steen boven komt. De moeder van twee vermiste opvarenden zei tijdens de zitting dat ze wil weten wat er op 13 januari precies is gebeurd op het cruiseschip. "Dat is alles waar we om vragen."

De advocaat van een aantal passagiers zegt dat deze eerste dag van het proces "nog maar het begin is". "We zijn hard bezig om aan te tonen dat schepen van deze rederij vaker dicht langs de kust varen." Volgens hem zijn er documenten die dat bewijzen. Costa Crociere heeft de beschuldigingen altijd tegengesproken.

Imagoschade

Volgens Mesters vinden veel mensen dat Schettino Italië imagoschade heeft toegebracht. "Hij nam het niet nauw met de regels en Italië stond daar al een beetje om bekend. Net nu Monti de teugels probeert aan te trekken, komt Schettino met deze enorme blunder." Ook de ontstane milieuschade en het verlies aan arbeidsplaatsen bij rederij Costa Crociere zijn volgens sommigen aan Schettino te wijten.

Of de kapitein ook die zaken ten laste worden gelegd, is nog niet duidelijk. Wel wordt Schettino beschuldigd van het veroorzaken van een aanvaring, het niet volgen van de regels en dood door schuld. "En er is ontdekt dat op de schepen waar Schettino voer veel corruptie was, drugs werden gebruikt en dat er zelfs sprake was van prostitutie."

Er komt steeds meer naar buiten over de rederij, zegt Mesters. "Er zijn verklaringen van medewerkers dat het sturend personeel vaak dronken was. Het wordt eigenlijk alleen maar erger."

Costa Allegra

Niet alleen Schettino wordt verantwoordelijk gehouden voor het scheepsongeluk. Volgens het Italiaanse Openbaar Ministerie is ook een aantal topmanagers van de Concordia schuldig. Zij zouden te lang hebben gewacht met het slaan van alarm en bovendien op de hoogte zijn geweest van de zeemansgroeten die aan het eilandje Giglio werden gebracht.

Deze week kwam de rederij opnieuw in het nieuws, omdat een ander cruiseschip, de Costa Allegra, in de problemen raakte op de Indische Oceaan. Na een brand in de machinekamer viel de stroom uit en raakte het schip stuurloos. Eergisteren kwamen de passagiers aan op de Seychellen, nadat ze drie dagen hadden rondgedobberd.

STER reclame