NS-topman Meerstadt zegt dat de NS zijn uiterste best heeft gedaan om de treinen goed te laten rijden. Hij zei ook dat de reizigers goed op de hoogte zijn gehouden.

"We zijn heel vroeg begonnen met voorbereiden en hebben alles uit de kast getrokken. Maar je hebt altijd last van filevorming op het spoor als er sneeuw komt. Op de stations moet er dan opnieuw worden opgestart en dat is heel vervelend voor reizigers", zegt Meerstadt.

Reizigers in de Randstad klaagden dat de informatievoorziening tekortschoot en dat ze niet wisten waar ze heen moesten. De NS bleef melden dat er treinen reden, terwijl in Utrecht en Amsterdam geen trein meer vertrok. Ook raakte de website van de spoorwegen overbelast.

Extra personeel

Volgens Meerstadt is er juist extra personeel ingezet op de stations en perrons om reizigers te informeren. "Anders dan vorig jaar hebben we geprobeerd om een verwachting uit te spreken hoe lang het zou duren voordat reizigers weer op pad konden."

Veel problemen op het spoor werden veroorzaakt door kapotte wissels. Volgens Meerstadt is er door ProRail met man en macht gewerkt om die te repareren. "Maar ook die ploegen hadden te maken met files, waardoor ze de wissels moeilijk konden bereiken. Dat zorgde voor meer vertraging."

Sinds 19.00 uur is het treinverkeer weer langzaam op gang gekomen. Volgens Meerstadt zullen alle gestrande reizigers naar huis worden gebracht. "We blijven rijden totdat iedereen naar huis is. We werken ook aan de informatievoorziening. Er wordt duidelijk omgeroepen of en wanneer een trein gaat vertrekken.

Beloftes

De topman vindt dat de NS zijn beloftes is nagekomen. "Maar net als op de wegen en de luchthavens ondervinden wij problemen van de sneeuw." De NS denkt dat de treinen de komende dag weer normaal rijden.

STER reclame