NOS Nieuws Aangepast

Elsevier in de clinch met wetenschappers

Uitgever Elsevier ligt in de clinch met bijna tweeduizend Cost of Knowledgers. Dat is een groep wetenschappers die de uitgeverij boycot. Onderzoekers zijn gebaat bij publicatie in de tijdschriften die Elsevier publiceert, maar door de hoge prijs komen hun onderzoeken niet bij een groot publiek terecht.

Elsevier blijft zijn tijdschriften voor hoge prijzen verkopen aan onder andere universiteitsbibliotheken, terwijl onderzoekers herhaaldelijk hebben gevraagd die te verlagen. Zo blijft onderzoek prijzig voor het grote publiek en bereiken ze minder mensen. Reden voor universitair docent Steven Kelk van de universiteit van Maastricht om The Cost of Knowledge te ondertekenen

Belastingbetaler

Kelk: "Ik heb de petitie ondertekend, omdat wetenschappers al het inhoudelijke werk van een onderzoek doen, maar Elsevier de winst opstrijkt." Volgens de wiskundige wordt het merendeel van onderzoeken gedaan van geld van de belastingbetaler, maar "die ziet er door de hoge prijzen van de wetenschappelijke tijdschriften niets van terug."

Door de schrikbarend hoge prijzen deinzen volgens zowel Kelk als wetenschappelijk journalist Martin Enserink, steeds meer universiteitsbibliotheken terug voor de aanschaf van een abonnement. Enserink: "De kosten van een jaarabonnement op een wetenschappelijk tijdschrift kunnen in de tienduizenden euro's lopen." Kelk beaamt dit en zegt: "En dat terwijl het eigenlijk zo is dat onderzoekers van universiteiten zo hun éigen onderzoeken terugkopen."

Ontwikkelingslanden

Maar volgens de docent is een redding nabij, want steeds meer onderzoekers gaan met hun bevindingen richting open access: een vrije vorm van online publicatie waar iedereen bij kan. En dat is volgens hem een goede zaak, want door de torenhoge prijzen van tijdschriften lopen bijvoorbeeld universiteiten in ontwikkelingslanden onderzoeken mis door hun beperkte budgetten.

Volgens Kelk is de hamvraag die Elsevier gesteld moet worden waaróm de abonnementen zo duur zijn, "want het kost hen eigenlijk niet zoveel als ze er voor vragen."

Elsevier

De uitgever laat in een korte reactie weten sommige punten van de actievoerders in twijfel te trekken. Zo zegt een woordvoerder van Elsevier: "De toegang tot wetenschappelijke informatie is groter dan ooit en de prijs per artikel is ook lager dan ooit."

Door: Jurjen

STER reclame