NOS NieuwsAangepast

Winkels steeds vaker de weg kwijt?

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Boekwinkel Selexyz gaat binnenkort speelgoed en badschuim verkopen. Bij supermarkt Lidl kun je carnavalskleding kopen en hoogpolig tapijt. En bouwmarkt Karwei heeft 4-zitsbanken in de aanbieding. Wat is dat toch? Zijn winkeliers steeds vaker de weg kwijt?

Volgens retailkenner Frank Quix, parttime docent aan de Universiteit Amsterdam, verkopen winkels 'branchevreemde' producten in ieder geval niet uit weelde.

"Winkels proberen met producten van anderen hun prijsimago op te vijzelen. Dus bouwmarkten doen dat met televisies en bankstellen. Dáár gaan ze een hele scherpe prijs voor verzinnen. Als klant denk je dan 'Zo, die is goedkoop'. En dan hopen ze maar dat de klant wat minder let op de prijzen van boormachines en schroefjes. Want dáár moeten bouwmarkten hun geld mee verdienen.''

Valkuilen

Er zijn ook winkels die juist niet grijpen naar dat wapen van branchevreemde producten in het assortiment, zoals juweliers of kledingzaken. Quix: "De meeste winkels die het wel doen, zijn winkels die relatief veel op elkaar zijn gaan lijken. Bouwmarkten bijvoorbeeld. En waarmee maken ze dan het verschil? Met die branchevreemde producten."

Er zijn wel valkuilen voor de winkeliers. "Het kan heel erg vertroebelend werken. Dat je als consument niet meer snapt waar een bepaalde winkel voor staat. En het personeel moet er natuurlijk verstand van hebben, van die 'andere' artikelen. Als het personeel me niks kan vertellen over een product dat ik wil aanschaffen, kan ik het net zo goed op internet kopen", zegt Quix.

Kampioen

Kampioen van de branchevervaging is wel zo'n beetje drogisterij Kruidvat. Die winkel verkoopt ook motorolie, vogelvoer, laptoptassen, cd's en ga zo maar door. Volgens Kees Buur, al 36 jaar directeur inkoop bij Kruidvat, verkoopt de winkel "gewoon spullen die de Nederlandse vrouw wil". "Dat wij branchevreemde zaken verkopen, hóórt gewoon bij Kruidvat. Onze klanten verwachten dat. Wij verkochten als eerste NS-kaartjes voor in het weekend tegen euro 9,95. Wij verkochten een meter Bach-cd's."

"Dat sommige retailkenners dat een teken van zwakte vinden, is hun zaak", zegt Buur. Bij Kruidvat komt een fors deel van de omzet, naar schatting 25 procent, uit de verkoop van branchevreemde zaken. De keten telt inmiddels 800 winkels. "En er zijn nog witte vlekken in Nederland, plekken waar geen Kruidvat zit, en die gaan we invullen ook."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl