NOS NieuwsAangepast

Opta beboet callcenter

Telecomtoezichthouder Opta heeft het bedrijf All4Call en zijn bestuurder een boete van 280.000 euro opgelegd voor het overtreden van het spamverbod en een aantal telemarketingregels.

Het callcenter, dat zich aan de telefoon voordeed als de 'Zwitserse Consumentenvereniging', beloofde consumenten grote prijzen in ruil voor deelname aan diverse loterijen. Ze werden benaderd via een automatisch oproepsysteem.

Dat is volgens de Opta in strijd met het spamverbod, omdat mensen bij een dergelijke belcomputer vooraf geen toestemming geven om gebeld te worden.

Werkwijze

Mensen werden ongevraagd door een belcomputer gebeld. Afhankelijk van wat ze zeiden, gaf de computerstem van de niet bestaande 'Rudi Hurkmans' verschillende reacties. Daardoor dachten de gebelden dat ze een echt persoon aan de lijn hadden.

De stem prees de loterijen en de prijzen aan en probeerde de naam en het bankrekeningnummer van de gebelde te krijgen. Daarna werd die persoon teruggebeld door een medewerker van All4Call die probeerde een telefonische overeenkomst af te sluiten. Daarbij werd niet gevraagd of de consument nogmaals gebeld mocht worden en ook werd hij niet gewezen op het Bel-me-niet-register.

Opta stelde een onderzoek in naar de telefonische verkooppraktijken van de 'Zwitserse Consumentenvereniging' omdat er via de websites spamklacht.nl en consuwijzer.nl ruim 1500 klachten waren binnengekomen. Dat gebeurde in de periode juli 2009 tot juni 2010.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl