We mogen het gaspedaal eindelijk wat harder indrukken. Vanaf 1 september volgend jaar is de maximumsnelheid op de snelweg standaard 130 kilometer per uur. Alleen waar de extra 10 kilometer aan snelheid problemen oplevert voor het milieu en de verkeersveiligheid mag er niet harder gereden worden.

Volgens minister Schultz van Haegen mag er volgend jaar op ongeveer 60 procent van de snelwegen 130 kilometer per uur worden gereden. In juli gooit de minister ook op stukken waar nu 80 kilometer per uur mag worden gereden de snelheid omhoog. Op vier van de vijf wegdelen mag dan opeens 20 kilometer per uur harder worden gereden. Over het vijfde deel, de A20 bij Rotterdam, neemt de minister later een besluit.

Hier zie je waar je hoe snel mag.

Het afgelopen jaar werd er op een paar stukjes snelweg al geoefend met het harder rijden en dat ging volgens de minister prima: "Het experiment is succesvol verlopen. 130 wordt de nieuwe norm; harder rijden waar het kan en langzamer waar het moet." De ANWB zei vorig jaar dat 130 rijden eigenlijk alleen maar veilig kan op de A2, A4 en A12, maar daar voert de minister juist variabele snelheden in.

Milieu

Ook Milieudefensie is niet blij met het besluit van de minister, omdat ze volgens hen geen rekening houdt met het milieu: "Schultz kijkt alleen naar meer asfalt en harder rijden en heeft geen oog voor de gevolgen voor de luchtkwaliteit en het klimaat."

Een groot deel van de Tweede Kamer is positief over de plannen. Regeringspartij VVD en gedoogpartner PVV zijn ronduit enthousiast; D66 en de SP zijn niet tegen de verhoging, maar vinden dat de minister meer moet kijken naar de gevolgen voor het milieu. GroenLinks heeft veel bezwaren tegen de plannen.

De verhoging van de maximumsnelheid kost het ministerie van Infrastructuur en Milieu 132 miljoen euro. De minister gaat dat geld besteden aan extra schermen voor de luchtkwaliteit en nieuwe borden natuurlijk.

Door: Tim

STER reclame