NOS NieuwsAangepast

Bandensector: 3,5 miljoen voor reclame

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

De bandensector heeft vorig jaar een recordbedrag uitgegeven aan reclame: 3,5 miljoen euro (bron Nielsen). Een belangrijk deel daarvan was voor winterbanden.

In de winter 2007/2008 werden er in ons land 'maar' 650.000 winterbanden verkocht. Dit seizoen denkt Vaco, de vereniging van bandenbedrijven, dat de grens van twee miljoen wordt doorbroken.

Volgens marketinggoeroe Eugène Roorda hebben de 'bandenspecialisten' hun marketingwerk de afgelopen jaren uitstekend gedaan. "Als je maar hard genoeg schreeuwt dat mensen in de herfst en winter neusdruppels nodig hebben, komen de loopneuzen vanzelf. Zo werkt dat in het hoofd."

Kosten

Volgens de Bovag hebben genoeg onderzoeken bewezen dat winterbanden bij ijs en sneeuw de rijomstandigheden veiliger maken. Dus de zomer is nog maar net voorbij en consumenten krijgen op de radio alweer spotjes te horen dat ze winterbanden moeten nemen. 'Je lijkt wel niet goed bij je hoofd, als je ze niet neemt', zo luidt de boodschap van de Vaco,

Maar voor een verplichting is de Bovag niet: "Dan jaag je ook mensen op kosten die een tweede auto hebben of mensen die bij ijs en sneeuw juist de auto laten staan."

Wel kan de Bovag zich voorstellen dat er ook in ons land regelgeving komt, vergelijkbaar met de oude regelgeving in Duitsland, waarbij een auto onder winterse omstandigheden voorzien moet zijn van een adequate winteruitrusting. "Dat betekent in de praktijk rijden op winterbanden of met sneeuwkettingen." In Duitsland zijn winterbanden sinds 2010 onder deze omstandigheden verplicht.

Kortere remweg

Ook de ANWB wil geen verplichting, want die wet is niet te handhaven. "Wij zeggen wel tegen mensen die elke dag hun auto gebruiken: neem winterbanden. Dat is echt goed voor de veiligheid."

Het ministerie van Verkeer bereidt op dit moment geen wetgeving voor over winterbanden. "Het is ieders eigen verantwoordelijkheid," aldus de woordvoerster.

Van de acht miljoen personen- en bestelauto's reden er de afgelopen winter 1,6 miljoen op winterbanden. De bandensector gaat ervan uit dat 40 procent van de consumenten bereid is uiteindelijk winterbanden te kopen, toch al gauw een uitgave van 800 euro. Alleen regelgeving zou dat percentage ver kunnen overschreiden.

Ongelijkheid

Probleem van winterbanden is wel dat er op de snelweg ongelijkheid ontstaat: rijders met winterbanden zullen wellicht harder rijden waardoor het contrast met zomerbandrijders wordt vergroot. "Een auto met winterbanden stopt meters eerder en achteropkomend verkeer kan daardoor worden verrast," zegt hoofdredacteur Barend Luiting van Aftersales magazine, een vakblad voor de autobranche.

Verkoopaantallen winterbanden in Nederland per seizoen

1998-199985.0001999-200096.0002000-2001117.0002001-2002146.0002002-2003192.0002003-2004261.0002004-2005350.0002005-2006450.0002006-2007800.0002007-2008650.0002008-2009700.0002009-20101.200.0002010-20111.700.000 Invoering winterbandenplicht Duitsland2011-20122.000.000 (verwachting).

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl