Stremming Rijn kostte zeker 50 miljoen
De stremming begin dit jaar door een gekapseisde tanker op de Rijn in Duitsland heeft zeker 50 miljoen euro gekost. Dat heeft een onderzoeksbureau becijferd in opdracht van onder meer het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart, het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat.
Op 13 januari kapseisde de Duitse tanker Waldhof met 2.400 ton zwavelzuur aan boord. Het ongeluk gebeurde vlakbij de Lorelei, in Duitsland. Door sterke stromingen en een rotsachtige bodem is deze rivierbocht berucht in de binnenvaart.
Mede door de lokatie van het ongeluk duurde de stremming lang. Pas op 14 februari, ruim een maand nadat het schip was gekapseisd, was de Rijn weer open voor scheepvaart. De rivier was toen 33 dagen gestremd geweest, de langste stremming van de Rijn sinds de Tweede Wereldoorlog.
Voorzichtige schatting
De directe schade door het ongeval bedraagt mogelijk meer dan tien miljoen euro. De lading moest uit het schip worden gepompt, waarna het schip werd geborgen.
Door de stremming moest er alternatief vervoer worden geregeld of er moesten andere, duurdere leveranciers van goederen worden gezocht.
Vooral Nederlandse binnenvaartschippers waren gedupeerd. Volgens het onderzoeksbureau hebben zij zo'n 14 miljoen euro schade geleden. Verladers, bevrachters en handelaren leden bij elkaar zo'n 26 miljoen euro schade.
Ook de productie-industrie is getroffen, omdat die omzet misliep terwijl de voorraden aan de andere kant van de vervoersketen juist opliepen. Schattingen van deze schade lopen uiteen van een paar miljoen tot tientallen miljoenen euro's.
Daarnaast is er mogelijk ook sprake van imagoschade voor de binnenvaartsector door de langdurige stremming. Het onderzoeksbureau benadrukt dan ook dat de schatting van 50 miljoen aan de voorzichtige kant is.