Na het bel-me-niet-register is er vanaf dinsdag ook een volg-me-niet-register voor internet. Adverteerders op internet bieden gebruikers de mogelijkheid om zich te registreren als ze niet willen dat hun surfgedrag wordt gevolgd. Ze krijgen dan geen advertenties meer te zien van sites die ze hebben bekeken.

Internetters die nu bijvoorbeeld naar schoenen kijken, zien in advertenties op andere sites dezelfde schoenen terug. Dat komt doordat adverteerders kleine bestandjes met surfinformatie, zogenoemde cookies, op hun computers plaatsen. De adverteerders zetten vanaf morgen een kruisje boven zo'n advertentie, die naar een informatiepagina van de aanbieder leidt.

Van daaruit kunnen consumenten doorklikken naar een volg-me-niet-register. Daar kunnen ze zien welke partijen cookies op hun computer plaatsen en de betreffende cookies vervolgens aan- of uitzetten.

Bits of Freedom

Eurocommissaris Kroes had druk uitgeoefend op adverteerders om met zo'n register te komen. Privacy-organisatie Bits of Freedom vindt het volg-me-niet-register niet ver genoeg gaan. De organisatie vindt dat internetgebruikers ook vooraf moeten kunnen aangeven of ze willen dat hun surfgedrag wordt gevolgd.

"Internetgebruikers mogen niet worden bespied totdat ze aangeven dat het okee is. Eerst kiezen, dan pas volgen", aldus een woordvoerder. "Want een ongevraagde schoenenadvertentie is nog onschuldig, maar stel dat je informatie zoekt over rugklachten. Zulke privé-gegevens zouden makkelijk misbruikt kunnen worden."

Volgens de adverteerders worden alleen de zoekgegevens van een computer bewaard en niet die van een privépersoon. Toch wil ook de Tweede Kamer dat de wet hierover wordt aangescherpt.

STER reclame