Trend: eigen auto verhuren aan de buren

tijd van publicatie Aangepast

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser Hoe kunt u geld verdienen aan uw stilstaande auto? Dat is binnenkort heel eenvoudig. U gaat de auto verhuren aan buren of andere wijkbewoners.

In de Verenigde Staten, Duitsland en Engeland is dit fenomeen al een hit. In Nederland kan het straks dankzij drie initiatieven: WeGo, SnappCar en MyWheels. Voor deze concepten is internet cruciaal. Op speciaal gemaakte sites komen vraag en aanbod bij elkaar. WeGo presenteert vanmiddag in Amsterdam-West deze trend. Tot voor kort waren er wel obstakels. Verzekeraars lagen dwars, het was lastig om meerdere parkeervergunningen per auto te krijgen en het opstellen van een contract bleek lastig. "Wij hebben al die problemen kunnen ondervangen'', zegt Daphne Koken van WeGo.

Schade

Peter Offermans is één van de eerste consumenten die zijn auto via de website van WeGo 'in de verhuur' wil gooien. Heeft hij er wel vertrouwen in dat dat goed gaat? "Luister eens, als een auto stilstaat, kost hij alleen maar geld. Nu levert het me wat op. Auto's zijn goed verzekerd en mensen die zich aanmelden, worden gescreend. Iemand met een verleden met veel schade, kan niet meedoen. Kortom, alles is prima geregeld.''

Offermans rekende uit hoeveel zijn Ford Fiësta kost. "In een jaar tijd heb je het, alle kosten meegerekend, over meer dan 4000 euro. Als ik de Fiësta een dag per week zou verhuren, levert dat 40 euro per dag op, 2000 per jaar. Verdien je zomaar de helft van je autokosten terug. Geweldig toch?''

Delen

In Engeland, om een voorbeeld te noemen, is dit peer-to-peer-carsharing een groot succes. Koken: "In een half jaar is daar een groot wagenpark opgebouwd van zo'n duizend auto's in veertig typen. Dus er komt een grote variëteit aan auto's beschikbaar voor mensen uit de buurt. Als je met je vriendin naar het strand wilt, zoek je via de website een kleine auto, moet je bouwmaterialen vervoeren zoek je een wagen met grote laadruimte. Zo simpel als wat.''

Het idee van WeGo is voor de hand liggend: "Mensen zijn zich er steeds meer van bewust dat we heel veel consumeren. Dit is een mooi moment om voortaan meer te delen in plaats van te hebben'', zegt Koken.

Als WeGo in Amsterdam succes heeft, willen de initiatiefnemers de mogelijkheden uitbreiden tot heel Nederland.

STER reclame