Wat zijn de gevolgen van de crisis en hoe reageer je? De NOS gaat in de jaarlijkse Radioroute op zoek naar mensen die het roer omgooien en met creativiteit en inventiviteit nieuwe kansen grijpen en zo de crisis doorkomen. Vandaag: Stichting Eigen Muziekinstrument.

Door verslaggever Roel Pauw

Twintigduizend euro. Dat is voor een muziekinstrument niet overdreven duur, een goede viool doet al gauw een ton tot een miljoen of meer, maar voor een beginnend musicus is zo'n bedrag vaak toch onbereikbaar. Roem en fortuin laten nog even op zich wachten.

Christiaan van der Weij had een schamele 5000 euro nodig voor een nieuwe saxofoon. Hij is net afgestudeerd aan het Utrechts conservatorium en woont nog in zijn studentenappartement. Ook al doet hij van alles; lesgeven, dirigeren en optreden met zijn eigen trio, het is (nog) geen vetpot.

Duwtje

Daarom was het een uitkomst dat hij via bemiddeling van de Stichting Eigen Muziekinstrument (SEM) een paar geldbronnen kon aanboren. Onder andere van Stichting Old Burger Weeshuis in Leeuwarden. Dit fonds had er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan dat je zo een beginnend musicus een duwtje in de rug kunt geven. Toen bleek dat Christiaan zelf ook uit Friesland kwam, was de zaak snel beklonken.

Aleid van Beuningen is namens de SEM voortdurend bezig om musici in contact te brengen met potentiële geldschieters. Volgens haar ligt er bij de diverse fondsen en stichtingen nog een heleboel geld op de plank. Dat is goed om te weten, want de overheid is op dit moment stevig aan het bezuinigen op de cultuursector, dus moeten musici het meer en meer hebben van het particuliere mecenaat.

Talent

Niet iedereen komt zomaar in aanmerking voor een bijdrage uit zo'n fonds. Van Beuningen: "Het moet iemand zijn met een bewezen talent. Iemand die al optreedt of meedoet aan concoursen. En iemand die duidelijk voor ogen heeft hoe hij zijn muzikale carrière voor zich ziet." Met een ondernemende geest kom je in de wereld van de cultuur makkelijker aan de bak. Bovendien komt het beter over bij een donateur. Die weet dan dat zijn geld waarschijnlijk goed besteed is.

Natuurlijk blijven al die fondsen zelf ook niet gevrijwaard van de gevolgen van de economische crisis: als de beurzen slecht presteren, dan blijft er ook minder geld over om uit te delen. "Maar wij hebben gelukkig hele goeie vermogensbeheerders", zegt Andrea Davina die als adviseur verbonden is aan de Stichting Niemeijerfonds. "We houden elk jaar tussen de 100- en 200.000 euro over om kunstenaars te ondersteunen."

Ook in de saxofoon van Christiaan van der Weij zit een beetje geld van Niemeijer. "Een positief gevolg van de crisis is dat we veel meer samenwerken om het maximale rendement uit onze middelen te halen."

STER reclame