NOS NieuwsAangepast

'We zijn een A-merk en dat willen we blijven'

Wat zijn de gevolgen van de crisis en hoe reageer je? De NOS gaat in de jaarlijkse Radioroute op zoek naar mensen die het roer omgooien en met creativiteit en inventiviteit nieuwe kansen grijpen en zo de crisis doorkomen. Vandaag: Circus Herman Renz. Door verslaggever Roel Pauw

Clown Milko krijgt er tijdens zijn act in het circus natuurlijk weer flink van langs. Maar hij blijft lachen.

Als mededirecteur van Circus Herman Renz heeft Milko Steijvers het ook stevig voor de kiezen gehad. "Vorig jaar gingen we bijna dood van de honger", zegt hij. "Maar nu gaat het weer de goede kant op."

Nieuw programma

Zijn moeder Anneke Olivier is financieel directeur en zij kan het alleen maar beamen. Er moest fors worden gesneden in de kosten.

Olivier: "We hebben minder personeel genomen. Af en toe wagens thuis gelaten. En we hebben geen investeringen kunnen doen. Eigenlijk moet dat wel, want je wilt elk jaar toch met een nieuw programma komen, maar dat kon dus even niet."

Ook de aanschaf van een nieuwe tent ter gelegenheid van het 100-jarige jubileum moest op zich laten wachten.

Moderne onderneming

Ondanks de financiële moeilijkheden heeft het circus geen concessies willen doen aan de kwaliteit. "We zijn een A-merk en dat willen we blijven", zegt algemeen directeur Robert Ronday. Daarom hebben ze ook nog steeds echte muzikanten in de orkestbak, contracteren ze topacts en verkopen ze eerste kwaliteit eten en drinken.

Circus Herman Renz is een moderne onderneming: in de kantoorwagen zitten vier medewerkers over hun laptops gebogen. Mail van bezoekers beantwoorden, afspraken maken met de volgende standplaats, overleggen met de gemeente over vergunningen, promotiemateriaal voorbereiden.

Even later zit medewerker Steve achter de kassa en staat Jan als andere helft van Milko en Frenky in de piste. Dat hoort ook bij het circusbestaan, dat je niet te beroerd bent om de handen uit de mouwen te steken. In die zin blijft een circus toch ook weer een soort familiebedrijf.

Stoffig imago

Na de slotact van een groep Cubaanse acrobaten neemt Robert Ronday zeer verdienstelijk zingend afscheid van zijn publiek. Vandaag was de tent bijna uitverkocht. De bezoekers hadden veel waardering voor de professionaliteit van de show.

Een oma die met drie kleinkinderen bij de voorstelling is geweest: "Het circus heeft soms een wat stoffig imago, maar dat geldt zeker niet voor wat ik hier vanmiddag heb gezien."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl