NOS NieuwsAangepast

Onderzoek naar aparte klassen m/v

Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs is niet tegen gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Wel wil ze er eerst grondig onderzoek naar.

De besturen van christelijke scholen pleiten voor experimenten met aparte klassen, omdat jongens in de puberteit in hun hersenontwikkeling achterlopen op meisjes. Verder zijn meisjes beter in taal en jongens in wiskunde en ruimtelijk inzicht.

"In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen", stelt voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad in Trouw. Kuiper vertegenwoordigt 2200 christelijke scholen in Nederland, met ongeveer 800.000 leerlingen.

Experiment

Van Bijsterveldt kan zich een experiment naar gescheiden klassen voorstellen. "Als wordt gekozen voor een didactische opzet die rekening houdt met verschillen tussen jongens en meisjes, is een experiment wel voorstelbaar, maar kan van uitsluiting van alleen jongens of meisjes geen sprake zijn", aldus een woordvoerster van de minister.

"Dat betekent dus dat een meisje ook toegang moet kunnen krijgen tot het programma ingericht op technische/jongensaanpak en vice versa."

Voorzitter Kuiper van de Besturenraad en minister Van Bijsterveldt zijn overigens tegen het helemaal uit elkaar halen van jongens en meisjes in het onderwijs.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl