Zeeman haalt stunt uit op Fashion Week
Textielketen Zeeman heeft dit weekend een stunt uitgehaald tijdens de Amsterdam Fashion Week. Het bedrijf had zich onder de naam FRANK ingeschreven voor de modeweek en een show ontwikkeld. Pas helemaal aan het einde bleek dat de kleding eigenlijk van Zeeman is.
Zeeman heeft inmiddels een YouTube-video online gezet waarin te zien is hoe de stunt is opgezet. Ook op de website van het 'merk' verklaart Zeeman zichzelf. "Hiermee proberen we onze visie te onderstrepen dat goede kleding en textiel niet duur hoeft te zijn. Wij wilden laten zien dat Zeeman een actuele modieuze collectie in de winkels heeft liggen, voor betaalbare prijzen, wat een directe vertaling is van 'er goed uitzien, hoeft niet duur te zijn'", aldus het bedrijf.
De naam FRANK is trouwens niet zomaar uit de lucht gegrepen. Zeeman heeft voor de collectie samengewerkt met ontwerper Frank Kungl, en vernoemde de lijn dan ook naar hem. Deze lijn is ook de aftrap van een nieuwe weg die Zeeman inslaat, namelijk die van de bekende ontwerpers. Vanaf 20 september ligt er een nachtmodelijn in de winkels van de Nederlandse ontwerper Bas Kosters.
Stunt
Directeur Bart Maussen van de AIFW zegt in een reactie de lol van de stunt wel in te zien. "We hadden wel door dat er iets aan de hand was, want het was wel een erg dure productie voor een beginnend ontwerper." Het is bij zijn weten de eerste keer dat er zo'n stunt wordt uitgehaald tijdens de modeweek in Amsterdam. Tijdens de modeweek kunnen ontwerpers of merken (zoals bijvoorbeeld ook lingeriemerk Hunkemöller) tijd inkopen om een show te geven. Talentvolle jonge ontwerpers kunnen door AIFW worden geselecteerd om hun werk (gratis) te laten zien.