Doorrijhoogte Maastunnel van 4 naar 3,9 meter om opstoppingen te voorkomen
Vanaf aankomend voorjaar mogen voertuigen van meer dan 3,9 meter hoog niet meer door de Maastunnel rijden. Daarmee moet een einde komen aan de verkeerschaos die ontstaat als te hoge voertuigen door de tunnel proberen te komen.
Nu is de maximale doorrijhoogte vier meter. Als een vrachtwagen door de hoogtedetectie als hoger wordt ingeschat, moet deze omkeren. Daardoor gaat de tunnel wekelijks veertig tot zestig keer dicht. In totaal staat het verkeer bij de Maastunnel jaarlijks 175 uur vast, schrijft regionale omroep Rijnmond. Dat speelt sinds 2019, toen de tunnel na een grote renovatie weer openging.
Opbollend zeil
Formeel voldoen vrachtwagens aan het huidige hoogtecriterium, maar het detectiesysteem dat de hoogte vaststelt, is zeer nauwkeurig afgesteld. Opbollend zeil of een vering die net omhoog komt kunnen ervoor zorgen dat het voertuig als hoger dan vier meter wordt ingeschat. De tunnel wordt dan automatisch afgesloten, meldt de gemeente Rotterdam.
En dat zorgt voor flinke opstoppingen, voornamelijk tijdens de spits. Meestal duurt het vijf minuten voordat het stilstaande verkeer aan beide kanten weer kan doorrijden.
Een onwenselijke situatie, vindt verkeerswethouder Lansink-Bastemeijer. "Omkerende vrachtwagens leiden elke keer tot een stapel ergernissen." Bovendien is het slecht voor de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid en is er geluidsoverlast voor omwonenden.
Omdraaiactie
Door het verlagen van de doorrijhoogte worden minder hoogtemeldingen verwacht. "Zo zorgen we ervoor dat de doorstroming weer wat verbetert", aldus Lansink-Bastemeijer. "Niemand wordt blij van files door een omdraaiactie."
De komende maanden gaat de gemeente alle verkeersborden en detectiesystemen aanpassen. Als alles volgens de planning verloopt, is de nieuwe doorrijhoogte in maart 2025 een feit.