Voor het eerst meer zakelijke kilometers met elektrische auto dan dieselauto
Nederlandse zakelijke rijders legden vorig jaar voor het eerst meer kilometers af met een elektrische auto dan met een dieselauto. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Onder zakelijke rijders schaart het CBS mensen met een leaseauto en autobezitters die hun privéwagen zakelijk gebruiken. Zij legden vorig jaar gemiddeld zo'n 20.000 kilometer af.
Bijna een kwart van de zakelijke kilometers werd gemaakt met een elektrische auto, een vertienvoudiging ten opzichte van vijf jaar geleden. Het aantal kilometers dat zakelijke rijders maken met dieselauto's daalde in die periode fors en bedraagt nu zo'n 14 procent van het totaal. De meeste zakelijke kilometers (ruim de helft) worden nog altijd gemaakt met benzineauto's.
Zero-emissiezones
Dat elektrische auto's bij zakelijke rijders in trek zijn komt volgens Marjolijn Jaarsma van het CBS onder andere door de zero-emissiezones die een aantal gemeenten volgend jaar invoert in binnensteden.
"Als mensen een auto kopen kiezen ze nu eerder voor een elektrische auto dan voor een benzine- of dieselauto", zegt Jaarsma. "Ook is elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijk."
Om de uitstootvrije zones is de laatste tijd veel te doen geweest. In bepaalde delen van binnensteden mogen vanaf januari volgend jaar geen bedrijfsauto's op brandstof meer rijden.
Toch wordt er dus nog veel met benzineauto's gereden. Het aantal zakelijke kilometers dat in een benzineauto werd gereden is in 2023 vergeleken met vijf jaar eerder met 50 procent gestegen.
Benzineauto gemakkelijker
Particulieren rijden ook veel op benzine, nog meer dan zakelijke rijders: bijna 80 procent van alle kilometers wordt gereden met een benzineauto.
"Voor mensen is een benzineauto gemakkelijk", zegt Jaarsma. "Je hebt geen laadpaal nodig. Ook heb je niet te maken met een beperkte actieradius. Daarnaast worden er nog niet zo lang elektrische en hybride auto's verkocht."