NOS NieuwsAangepast

Op elektriciteit door het zand racen

De Nederlandse autocoureur Tim Coronel wil volgend jaar als eerste deelnemer aan de Dakar-rally in een volledig elektrische auto rijden. Vanmiddag presenteert hij een voorlopige ontwerp-buggy die is ontwikkeld mede door studenten van de TU Delft. Elektrisch rijden lijkt voorlopig van het suffe imago verlost en elektrisch racen wint ook in andere takken van de racesport steeds meer terrein.

De buggy wordt ontwikkeld door een Engels-Nederlandse team bestaande uit onder meer Alister McRae, broer van de legendarische rallycoureur Colin McRae. Met Coronel achter het stuur moet het voertuig een moordende route van 9000 kilometer afleggen door Argentinië, Chili en Peru. Sinds 2009 vindt de Dakar-rally plaats in Zuid-Amerika in plaats van Afrika, omwille van de terreurdreiging daar.

Hoe groen?

Het project wordt gepresenteerd als een 'groene innovatie', maar hoe groen is elektrisch? Dat is afhankelijk van hoe de stroom waarop de accu's werken zijn opgewekt. Zolang die stroom niet groen is, is de buggy niet klimaatneutraal. Daar heeft de buggy geen last van. Generatoren in de remmen en schokdempers en zonnecellen op het dak laden de accu's op. Daarbij heeft elektriciteit volgens Coronel nog een extra voordeel: je hebt meer koppel (direct vermogen) ten opzichte van benzine.

Racen op elektriciteit

Elektrische auto's zijn al lang niet meer klein en langzaam. Autofabrikanten zoals het Amerikaanse Tesla Motors produceren al jaren supersnelle bolides en ook in de racewereld wint het elektrisch rijden steeds meer terrein. In de Verenigde Staten bestaat zelfs een vereniging voor elektrisch dragracen, waarbij auto's vanuit stilstand sprintjes tegen elkaar trekken. Ook in de motorsport nemen elektrische motoren het inmiddels op tegen benzinemotoren.

De absolute top van de racesport is uiteraard de Formule 1 en juist daar valt nog veel te winnen. De snelste elektrische auto ter wereld is een F-1 model, maar voorlopig is dat alleen nog voor de show. De racebond FIA meldde in april dat het op suggestie van de Europese Commissie een competitie voor elektrische bolides zou gaan oprichten. Mitsubishi toonde interesse maar topteam Ferrari bleek minder happig. De Italiaanse fabrikant verzette zich met succes tegen de introductie van hybride motoren, die daardoor wordt uitgesteld tot 2014.

Door: Jan-Willem

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl