Jonas Vingegaard
NOS Wielrennen

Felle kritiek op UCI-test om oortjes te beperken in koersen: 'Belachelijk idee'

De internationale wielerunie UCI krijgt felle kritiek vanwege een experiment met beperkt gebruik van oortjes in de Ronde van Polen. De UCI wil de koers daardoor veiliger maken, anderen zien juist de gevaren toenemen door een gebrek aan communicatie tijdens de wedstrijd.

"Het is echt een belachelijk idee", zegt oud-renner Stef Clement. "Iedereen die wedstrijden heeft gefietst, zal beamen dat de veiligheid de belangrijkste reden is om oortjes te dragen. Renners hebben het recht om op de hoogte te worden gebracht."

In de afdaling naar de finish van etappe drie in de Ronde van Polen ging het gisteren faliekant mis. Nederlander Pepijn Reinderink en met name Fransman Nicolas Debeaumarché kwamen hard ten val.

Het duurde lang voor de renners hulp kregen. Bovendien kon de wedstrijdjury het peloton daarachter niet goed waarschuwen voor de gevaren. Debeaumarché werd uiteindelijk met breuken in zijn ruggenwervel naar het ziekenhuis gebracht.

Twee renners met oortjes per ploeg

Volgens de UCI zouden oortjes de renners te veel afleiden. Ook zouden ploegleiders hun renners te vaak op gevaarlijke momenten aanmoedigen om naar voren te rijden in het peloton, terwijl daar eigenlijk geen ruimte voor is.

Vanwege het UCI-experiment mogen in Polen slechts twee renners per ploeg een oortje dragen. Alleen zij staan in contact met de ploegleiderswagen en wedstrijdjury en moeten hun ploeggenoten van koersinformatie voorzien.

Van de wedstrijdjury kregen die renners gisteren wel te horen dat er sprake was van een gevaarlijke valpartij in de afdaling naar finishplaats Duszniki Zdrój. Maar ze reden op slechts anderhalve minuut van de kopgroep en hadden dus weinig tijd om iedereen in te lichten.

Stef Clement tijdens zijn actieve loopbaan

Clement: "De UCI gaat er met dit experiment vanuit dat renners elkaar altijd kunnen bereiken, maar tijdens een drukke koers is dat niet te doen. Zeker niet tijdens een bergetappe, dan rijden renners en ploegwagens overal en nergens."

"Hiermee schuift de UCI wederom de verantwoordelijkheid af. Als ze zich nou eerst eens bezighouden met veiligheidsregels omtrent het parcours... Want op dit moment stellen ze alleen richtlijnen en aanbevelingen op, maar geen regels. Daardoor wordt elk parcours weer op een andere manier geprobeerd veilig te maken. Iedereen doet maar wat-ie wil."

Weer in de Ronde van Polen

"En trouwens", zegt Clement. "Dat de UCI uitgerekend in de Ronde van Polen wil experimenteren is bijna erger dan ironie." Tijdens deze rittenkoers kwam renner Bjorg Lambrecht in 2019 om het leven. Een jaar later was er de huiveringwekkende crash van Fabio Jakobsen. "Wat zijn we na die verschrikkelijke valpartijen opgeschoten? Helemaal niks", zegt Clement.

Ook Richard Plugge, directeur van Visma-Lease a Bike, is niet te spreken over het experiment. "Het was chaos, zonder oortjes", schrijft hij op X. "De UCI kan dit verbod op oortjes niet voortzetten. De koers wordt een farce zo. Dat hebben we bij de Olympische Spelen ook al gezien: renners kunnen de ploegwagen niet roepen voor assistentie in het geval van materiaalpech."

Daarmee doelt Plugge bijvoorbeeld op Soren Waerenskjold, die na zijn val in Parijs met een gebroken voorvork langs de kant van de weg stond. Pardoes reed zijn volgwagen de Noor voorbij, omdat zijn ploegleiders niet op de hoogte waren van zijn ongeluk.

De voorzitter van de UCI reageerde al snel op Plugge. "Je wordt op heterdaad betrapt met nepnieuws", aldus David Lappartient. "De crashes in de Ronde van Polen hebben niets te maken met de afwezigheid van radiocommunicatie en dat weet je. De renners zijn goed verzorgd. Onze prioriteit bij de UCI is veiligheid. Jij wil de oortjes houden om instructies te geven, niet voor de veiligheid."

Clement ziet een "een politiek gevecht" tussen de UCI en Plugge. Jarenlang overlegden de UCI, ploegen en koersorganisatoren over een neutrale partij die de sport veiliger moet maken, het zogenaamde Safe-R-project.

"Plugge speelde daarin ook een grote rol. Tot hij heeft gezegd dat er meer macht moet komen te liggen bij de renners. Toen zijn er belletjes gepleegd en is Plugge buitenspel gezet. Allemaal zodat de macht van de UCI overeind blijft", aldus Clement.

Uiteindelijk is de veiligheidsorganisatie Safe-R er gekomen, maar wel onder de paraplu van de UCI. "En nu blijft alles zoals het is", zegt Clement. "En wie zijn daar weer de dupe van? De renners."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl