Travel influencer Mohsin Amdaouech hangt uit een trein in Sri Lanka
NOS Nieuws

Instagram als het nieuwe reisbureau: 'Mensen boeken een gevoel bij ons'

  • Kamiel Vermeulen

    redacteur Online

  • Kamiel Vermeulen

    redacteur Online

Sociale media zijn een grote bron van inspiratie voor de vakantieplannen van jongeren geworden, mede door de jaloersmakende beelden van zogeheten travel influencers. Die vliegen de hele wereld over om hun tienduizenden volgers van mooie beelden en tips te voorzien. Daarmee bereiken ze doelgroepen die niet snel bij een klassiek reisbureau naar binnen zouden stappen, zeggen deskundigen.

Voer een tropische bestemming in en een halve seconde later staat je scherm vol met deinende blauwe zeeën en pittoreske plaatsjes, inclusief tips voor lokale restaurants en zelfs hele reisschema's. Dat is nogal een verschil met Google, die je wat statische linkjes naar de bekende reisbureaus voorschotelt.

Fungeren TikTok en Instagram dan als reisbureaus voor jongere generaties? "Dat lijkt me wel", zegt socialemedia-deskundige Kirsten Jassies. "Niet alleen doen jongeren inspiratie op voor vakantiebestemmingen, ze zoeken op sociale media ook naar leuke activiteiten en verborgen parels op die bestemmingen."

Vroeger zette je een advertentie in de krant, nu koop je een influencer.

Kirsten Jassies, socialemedia-deskundige

Om bezoekers te lokken, betalen ondernemers influencers om bij hen te komen eten of overnachten. De tegenprestatie is wat online 'promo', waarmee duizenden mensen uit de juiste doelgroep worden bereikt. "Vroeger zette je een advertentie in de krant, nu koop je een influencer", zegt Jassies.

Reizen die het online goed doen, zijn vaak gericht op een specifieke groep mensen, valt toerismedeskundige Isabel Mosk op. Of het nou gaat om set jetting - het bezoeken van bekende filmlocaties - fotografiereizen of duurzame tripjes. "Nichereizen worden steeds belangrijker."

Een andere trend die online veel bekijks trekt, is #solotravel. Dat is geen toeval, denkt Mosk. "Uit cijfers blijkt dat het aantal alleenstaanden toeneemt, dus daarmee de populariteit van deze trend ook."

De aantrekkingskracht van populaire reisaccounts ligt ook aan de persoonlijkheid van de influencers, die je niet alleen vertellen waar je naartoe moet reizen, maar ook met welke mentaliteit. Er wordt dus niet alleen een reis aangeboden, maar ook een filosofie, zo legt Mosk uit.

'Mensen boeken gevoel'

Mohsin Amdaouech reisde vroeger als travel influencer in zijn eentje de wereld rond, maar zijn Instagramaccount werd zo populair dat hij nu zelf groepsreizen organiseert. Het begon ooit met de online oproep: "Wie gaat er mee naar Barcelona?" Nu organiseert hij vijftien groepsreizen per jaar naar alle uithoeken van de wereld.

De groepsreizen van Amdaouech zitten vaak vol en hij heeft wel een idee waarom. "Bij klassieke reisbureaus zie je oubollige stockfoto's en saaie lappen tekst. Maar op onze Instagram zie je een beeld van de reis van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Mensen boeken dan echt een gevoel."

Mohsin Amdaouech op een van zijn groepsreizen in Zuid-Afrika

Amdaouech heeft een migratieachtergrond en vond in deze doelgroep nog een niche. Hij legt uit dat zijn klasgenoten met Nederlandse ouders vroeger allemaal verre reizen maakten, maar dat dat niet voor hem en zijn vrienden gold.

Met zijn Instagramaccount bereikte hij vanaf het begin deze doelgroep: jongeren die nooit veel op vakantie zijn geweest, maar dat wel hadden gewild. "Onze ouders kwamen naar Nederland om te werken", zegt hij, "en nu trekt de nieuwe generatie er juist op uit."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl