Boetes voor webshops van bekende merken vanwege nepkortingen
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft boetes opgelegd aan vijf webwinkels voor nepkortingen. Het gaat onder meer om bekende merken als G-Star en Tommy Hilfiger. Bij de afprijzingen klopte de 'van-prijs' niet. Dat komt neer op misleiding, omdat de korting eigenlijk lager is dan klanten denken of helemaal niet bestond.
Zo presenteerde een van de bedrijven een product 'van' 699 euro 'voor' 629 euro, terwijl het product in de dertig dagen voorafgaand aan de korting 539 euro kostte. De ACM ziet dat als een nepkorting: consumenten denken dat ze korting krijgen, maar in werkelijkheid waren ze duurder uit.
Mensen worden zo dus misleid. Korting mag volgens de ACM alleen worden aangeboden op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen voorafgaand aan die korting.
Beterschap beloofd
In totaal bedragen de boetes 621.000 euro. Kledingmerken G-star en Tommy Hilfiger en meubelwinkelketen Jysk hebben de overtreding erkend en beterschap beloofd. Zij krijgen daarom een lagere boete.
Leen Bakker en het moederbedrijf van koopjedeal.nl hebben de overtreding niet erkend en kunnen de boete nog juridisch aanvechten.
De toezichthouder ontdekte bij meer webshops nepkortingen, maar gaf alleen boetes aan bedrijven die het vaakst de regels overtraden. Met andere bedrijven die zich niet aan de regels houden, voert de ACM een waarschuwingsgesprek.