Steeds meer mensen op de fiets naar werk
Steeds meer Nederlanders gaan op de fiets naar het werk. Dat blijkt uit onderzoek van het Shuttel, dat het mobiliteitsbeleid van 125 grote werkgevers uitvoert, waaronder de Rijksoverheid, Deloitte en FrieslandCampina.
Dat meer Nederlanders de fiets pakken komt vooral doordat de fiets actief gepromoot wordt door werkgevers. Het aantal kilometervergoedingen voor fietsen verdubbelde in de eerste drie maanden vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Volgens Shuttel bieden werkgevers tegenwoordige hogere vergoedingen voor gefietste kilometers en introduceren ze vaker leasefietsen. "Steeds meer bedrijven zetten in op duurzaamheid en vitaliteit", zegt directeur Klaas Pieter Roemeling. "Fietsen is een zeer goed duurzaam alternatief voor de auto, vooral voor medewerkers die minder dan 7,5 kilometer met een gewone fiets en minder dan 15 kilometer met een e-bike van hun werkplek wonen."
Flexibele werkbenadering
Vorig jaar kwam KPN al met een nieuwe regeling om de fiets te stimuleren. Werknemers die de fiets naar hun werk pakten, krijgen daar 40 cent per fietskilometer. Dat is 17 cent meer dan autorijders. Ook bij de provincie Friesland en waterbedrijf Vitens zijn kilometervergoedingen die voordeliger uitpakken voor fietsende medewerkers.
Sowieso reizen werknemers vaker naar hun werkplek of zakelijke afspraken dan vorig jaar. De grootste stijging is te zien bij het fietsgebruik. Maar volgens Shuttel blijft het openbaar vervoer achter. Mogelijk komt dat doordat de problemen op het spoor.
Daarnaast leggen werknemers en werkgevers volgens het mobiliteitsbedrijf vaker thuiswerkdagen vast. Mensen die thuiswerken blijven niet daadwerkelijk de hele dag thuis: ze combineren die vaker met een zakelijke afspraak, deels ook op de fiets. Volgens Shuttel wijst het op een "flexibele benadering van werk".