Apple zegt sorry voor 'verpletterende' iPad-reclame
Een zeldzame stap van techbedrijf Apple. Het bedrijf staat bekend om artistieke en toonzettende reclames, maar de nieuwste commercial wordt niet meer uitgezonden. Het bedrijf zegt dat de reclame de plank misslaat en biedt excuses aan.
In de reclame worden onder meer instrumenten, tv's en mix-apparatuur verpulverd. Uiteindelijk blijft er een product over, de nieuwste iPad. Apple-baas Tim Cook kreeg direct kritiek toen hij de reclame op X deelde. "Het mist elk respect voor creatieve apparatuur en bespot de makers", zegt de een. "De symboliek van het verpletteren van prachtige creatieve gereedschappen is een interessante keuze", zegt een ander.
Acteur Hugh Grant omschrijft de reclame als "de vernietiging van de menselijke ervaring, met dank aan Silicon Valley".
In een verklaring aan de Amerikaanse advertentiewebsite Ad Age zegt Tor Myhren, verantwoordelijk voor marketing bij Apple, spijt te hebben van de keuze. "Met deze video hebben we de plank misgeslagen, en dat spijt ons."
Apple heeft nauwe banden met de creatieve industrie en daar verwijst Myhren in zijn verklaring naar. "Creativiteit zit in ons DNA en het is ongelooflijk belangrijk voor ons om producten te ontwerpen die creatievelingen over de hele wereld kunnen gebruiken."
Apple-bestuurder Tim Cook heeft zijn bericht met daarin de reclame niet verwijderd. Het bericht is inmiddels meer dan 50 miljoen keer gezien.