Een dieseltrein van vervoerder Arriva op de lijn Almelo-Mariënberg
NOS Nieuws

Einde van de dieseltrein iets dichterbij: twee spoorlijnen krijgen bovenleiding

  • Jorn Kompeer

    redacteur Binnenland

  • Jorn Kompeer

    redacteur Binnenland

Twee spoorlijnen in Gelderland en Overijssel worden komende jaren omgebouwd voor het rijden met elektrische treinen. Het demissionaire kabinet maakt daar 98 miljoen euro voor vrij, zo is te lezen in de voorjaarsnota die het kabinet vandaag heeft gepresenteerd.

Het gaat om het traject tussen Zutphen en Oldenzaal en de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg. Met de elektrificatie verdwijnen de dieseltreinen die daar nu over het spoor rijden. Over een paar jaar moeten die zijn vervangen door elektrische treinen.

Demissionair staatssecretaris Heijnen zegt dat ze hiermee een stap wil zetten voor de toekomst. De dieseltreinen die er nu rijden stoten namelijk veel CO2 en stikstof uit. "Daarnaast is elektrisch materieel stiller en zorgt het voor minder overlast door trillingen." Ook trekken elektrische treinen sneller op dan dieseltreinen.

Dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu geld uit het klimaatfonds vrijmaakt voor de ombouw is het resultaat van jarenlang lobbyen door de provincies Overijssel en Gelderland. Ook zij betalen voor een gedeelte mee aan het elektrificeren van de spoorlijnen.

De trajecten die een bovenleiding krijgen (bij Oldenzaal hangt trouwens al een bovenleiding, maar nog niet op het deel waar de trein stopt)

De meeste spoorlijnen in Nederland werden vlak voor of net na de Tweede Wereldoorlog al voorzien van een bovenleiding, waardoor er elektrische treinen konden gaan rijden. Veel regionale spoorlijnen kregen die bovenleiding niet, waardoor er tot de dag van vandaag nog dieseltreinen rijden.

De laatste jaren is begonnen met de elektrificatie van deze rustigere lijnen, zoals in 2017 nog bij Kampen en tussen Zwolle en Wierden. Komende jaren elektrificeert spoorbeheerder ProRail ook de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond.

Wanneer de projecten over een paar jaar zijn afgerond, ligt er nog zo'n 400 kilometer spoor waar reizigers met dieseltreinen worden vervoerd. Die trajecten liggen vooral in de provincies Groningen en Friesland en in de Achterhoek. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn er nog geen plannen om deze lijnen ook te elektrificeren. Wel zijn er al langere tijd tests met treinen die niet op diesel rijden, maar op waterstof of batterijen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl