Mayonaiselikeur en onbemande AI-vluchten, het is weer 1 april
Je veter zit waarschijnlijk niet los en je hebt ook geen vlek op je shirt: voor alle goedgelovigen onder ons is het tijd om op te letten. Het is niet alleen Tweede Paasdag, maar ook 1 april. Van een meditatieoefening waarmee je je telefoon kunt opladen met 'positieve energie' tot een HEMA Worst Drive-Thru: marketingteams hebben weer lol.
Sommige bedrijven spelen met hun 1 aprilgrappen als vanouds in op maatschappelijke trends.
Baby's op de wachtlijst en wonen op de snelweg
Woningcorporatie Staedion in Den Haag bedacht 'een tijdelijke actie' waarbij mensen hun pasgeboren baby op de wachtlijst voor een sociale huurwoning konden zetten. Dan kan "je kleintje als hij volwassen is uit huis".
Geïnspireerd door snelwegblokkades meldde bouwbedrijf Tala uit Broekland dat het ecologische woningen op de A1 gaat plaatsen. Daarmee wil het bedrijf "strenge en eerlijke eisen voor duurzaam bouwen" afdwingen. "Plaats je woning of jezelf."
En er komt meer aandacht voor de gezondheid van studenten: de Hogeschool Utrecht "gaat controleren op schurft in speciale kleedhokjes", volgens studentenblad Trajectum. Studenten met de huidziekte ontvangen een informatieflyer met tips van de GGD- 'baas over het beestje' - om er vanaf te komen.
Trajecumutrecht deelt op Instagram hoe de controles gaan:
Kunstmatige intelligentie
Ook kunstmatige intelligentie leent zich voor 1 aprilgrappen, schrijft persbureau ANP. Wie goedkoop vliegt, weet dat budgetmaatschappijen alles doen om de kosten te drukken. Webshop voor vliegtickets CheapTickets bedacht "AI(R)-vluchten", zonder "menselijke piloten en cabinepersoneel". Een vlucht die dus helemaal wordt uitgevoerd door kunstmatige intelligentie.
De stichting Tuchtrecht Banken introduceert een "primeur" met de "eerste bankmedewerker met AI-classificatie" die de bankierseed zal afleggen. De naam van de medewerker: Chazia Chatbot. "Nu chatbots een eigen plek hebben verworven binnen de bankensector, is het meer dan logisch dat ook zij de bankierseed mogen afleggen."
Verbeelding
De Efteling bedacht een nieuwe attractie: een sprookjesboek met lege pagina's, "vooral gemaakt met een gum", om de verbeeldingskracht van jongeren te verbeteren. Die zou zijn afgenomen door iPad-gebruik.
Mensen zijn trots op de creativiteit van de Efteling:
Een meditatieapp kwam met een oefening waardoor je je telefoon kunt opladen met 'positieve energie', zodat je nooit meer met een lege batterij zit. Blue Band introduceerde boter waarin al hagelslag zit, zodat die niet van het bord valt.
Domino's bedacht een pizza met alleen korst, die je kan dopen in een 'After Dinner Dip'. Daar zullen Italianen blij mee zijn.
En als de introductie van Hugo drankliefhebbers niet boos genoeg had gemaakt: Gall en Gall introduceert vandaag likeur met mayonaisesmaak.