NOS Nieuws

'Veel kinderen kennen de verkeersregels niet', toch verdwijnen verkeerstuinen

  • Vincent van Rijn

    verslaggever Binnenland

  • Vincent van Rijn

    verslaggever Binnenland

Met een werkende spoorwegovergang, rotondes, verkeerslichten en natuurlijk veel verschillende verkeersborden is de verkeerstuin in het Utrechtse Park Transwijk een goede oefenschool voor beginnende verkeersdeelnemers. Jaarlijks nemen vele schoolklassen plaats in de trapauto's, maar er komen ook ouderen die willen oefenen met hun scootmobiel en vluchtelingen die een fietscursus volgen. Nu de gemeente Utrecht dreigt te stoppen met de jaarlijkse subsidie komt daar mogelijk een eind aan.

Eeuwig zonde vindt coördinator Astrid van Maarseveen. "Kinderen zitten op school en krijgen daar verkeerslessen in de klas. Maar als schoolklassen dan hier komen horen we vaak: 'Dit is zo'n mooie aanvulling.' Dit is voor kinderen maar ook voor mensen met een handicap heel realistisch om in een rustige omgeving te komen oefenen."

Meer verkeerstuinen hebben het moeilijk. Het bekende Verkeerspark Assen sloot al jaren geleden de deuren. Vorig jaar stopte ook de verkeerstuin in Drachten met het afnemen van praktische verkeersexamens vanwege teruglopende inkomsten en een gebrek aan vrijwilligers.

Trapauto's verkeerstuin Utrecht komen mogelijk tot stilstand

Koos Moroz was vroeger hoofdinspecteur bij de Utrechtse politie. Tegenwoordig helpt hij als vrijwilliger in politie-uniform in de verkeerstuin mee als verkeersagent. "Ik probeer kinderen de verkeersregels bij te brengen. Soms moet je twintig keer hetzelfde vertellen. Maar er blijft altijd wel iets hangen."

Volgens hem zijn de verkeerslessen hard nodig. "Veel kinderen worden overal met de bakfiets of auto heengebracht. Wat leren ze dan nog?"

Vrijwilliger en oud-hoofdinspecteur Koos Moroz

De stichting Verkeerstuin Utrecht krijgt jaarlijks in totaal 40.000 euro subsidie. In een brief aan de gemeenteraad kondigde wethouder Linda Voortman (GroenLinks) onlangs aan dat deze bijdrage stopt: "Het sociale domein staat onder druk. Er moeten zeer lastige keuzes gemaakt worden."

Mogelijk komt de stichting nog wel in aanmerking voor een gedeeltelijke subsidie, maar de hoogte daarvan is nog onzeker.

Meer geld vragen aan scholen en andere bezoekers is volgens coördinator Astrid van Maarseveen een lastig verhaal. "Wij vragen laagdrempelige bijdrages aan scholen en andere bezoekers omdat we niemand willen uitsluiten om op een goede manier verkeerslessen te kunnen volgen. Als de subsidie verdwijnt hebben wij een hele goede financiële partner of sponsor nodig. Anders zouden we de bijdragen zo hoog moeten maken dat scholen en andere deelnemers afhaken."

De verkeerstuin houdt wel goede hoop dat er een oplossing komt en blijft ook nog met de gemeente in gesprek.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl