NOS NieuwsAangepast

Noodhulp per parachute welkom in Gaza, maar kan vrachtwagens niet vervangen

Nederland heeft voor het eerst noodhulp per parachute in de Gazastrook gedropt. Vanwege de humanitaire crisis zijn hulpgoederen ook via de lucht welkom in de afgesloten Palestijnse enclave. Maar luchtdroppingen kunnen vrachtwagens met noodhulp niet vervangen.

"Voor de grote toestroom is het geen goede methode", zegt demissionair minister van Defensie Ollongren. "Die moet over land gaan, want er is veel meer nodig." Hulporganisaties benadrukken dat slechts een fractie van de benodigde hulp Gaza bereikt. Bijna twee derde van alle ziekenhuizen is niet meer operationeel en honderdduizenden mensen lijden acute honger, melden VN-organisaties.

Veldhospitaal Jordanië

In samenwerking met Jordanië heeft Nederland gisteren medische goederen en noodrantsoenen in Gaza gedropt. Het zijn in totaal zes pallets met een geschat gewicht van enkele tonnen, zegt een woordvoerder van Defensie.

Frankrijk dropte vorige maand zeven ton aan hulpgoederen, samen met Jordanië. Het buurland van Israël voert sinds november luchtdroppingen uit in de Gazastrook. Ook de Nederlandse lading was bestemd voor een Jordaans veldhospitaal in Gaza-Stad.

Per gps zijn de parachutes op de juiste plek gekomen, zei Ollongren in het NOS Radio 1 Journaal. "Luchtdroppingen zijn geschikt om relevante goederen in een kleine hoeveelheid te leveren, zoals in dit geval medische hulpgoederen voor een ziekenhuis."

Bij de missie werd een Nederlands C-130 transportvliegtuig ingezet. De operatie kostte volgens Defensie ongeveer een miljoen euro. Ollongren sluit niet uit dat er meer Nederlandse droppingsvluchten volgen.

"Het vergt wel veel voorbereiding en overleg", zegt de minister. Israël moet toestemming geven voor zo'n vlucht. Vooraf moet ook duidelijk zijn dat de noodhulp op de grond in de juiste handen terechtkomt en goed wordt verdeeld.

Zevenvoudige kosten

Alles bij elkaar kost een luchtdropping naar schatting zo'n zeven keer zo veel als vervoer over land, zegt het Wereldvoedselprogramma. Het VN-orgaan beschouwt noodhulp per parachute daarom als een noodmiddel. "Het is maar mondjesmaat wat er tot nu toe op deze manier geleverd is", zegt Ollongren over de situatie in Gaza.

Voor de oorlog waren er dagelijks zo'n 500 vrachtwagens nodig om de enclave te voorzien van voedsel, medicijnen en brandstof. Sinds het uitbreken van de oorlog is dat aantal bij lange na niet meer gehaald. Volgens De Palestijns Rode Halve Maan komen er nu dagelijks zo'n 95 trucks binnen.

Extreme ondervoeding

Voor 2,2 miljoen inwoners dreigt hongersnood, zegt het Wereldvoedselprogramma. Voor naar schatting 378.000 burgers geldt de hoogste alarmfase wegens "verhongering en extreme ondervoeding". Voor bijna een miljoen mensen geldt de op een na hoogste waarschuwing.

De zorg in Gaza ligt nagenoeg plat. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO werken 13 van de 36 ziekenhuizen nog voor een deel. Ruim 1,7 miljoen inwoners zijn op de vlucht geslagen voor het geweld.

Met name in het noorden van de Gazastrook komt amper noodhulp aan. Slechts 11 van de 61 geplande hulpkonvooien zijn vorige maand doorgegaan, zegt VN-hulporganisatie OCHA. Voor de ruim de helft van de missies kwam geen toestemming van de Israëlische autoriteiten.

Israël opgedragen noodhulp op te voeren

Israël bepaalt hoeveel noodhulp Gaza binnenkomt. Alle vrachtwagens moeten worden gecontroleerd voordat ze het gebied binnen mogen. Het land wil voorkomen dat bijvoorbeeld wapens Gaza binnen komen.

De toevoer van noodhulp moet worden opgevoerd, oordeelde onlangs het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Sindsdien wordt de overgang bij Kerem Shalom meer gebruikt. Ook worden Israëlische demonstranten weggestuurd die de noodhulp proberen tegen te houden. Actievoerende familieleden van gijzelaars willen dat de noodhulp naar Gaza wordt gestopt totdat alle gegijzelden zijn vrijgelaten door Hamas.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl