NOS Nieuws Buitenland Aangepast

Reclame in NYT: kom niet naar Nederland

In de Amerikaanse krant The New York Times stond vandaag een opmerkelijke advertentie: 'Do not enter the Netherlands, cultural meltdown in progress' (Ga niet naar Nederland, culturele meltdown gaande).

De reclame is geplaatst door een groep anonieme Nederlandse kunstenaars. Ze roept Amerikanen op om niet naar Nederland te komen als protest op de bezuinigingen op cultuur. De exacte tekst luidt: "De Nederlandse regering decimeert steun voor de kunst. Er zal serieuze schade worden aangericht. Nederlandse kunstenaars zijn niet langer in staat om hun positie te handhaven op het wereldtoneel."

De groep achter de advertentie noemt zich de Dutch Artists 2011, een bundeling van honderden kunstenaars, betrokkenen en sympathisanten. Ze hebben zich verenigd "om de grensoverschrijdende waarde van de Nederlandse kunsten onder de aandacht te brengen".

Bezuinigingen

In een verklaring zegt de groep de wereld te willen wakker schudden. "De vernietigende bezuinigingen van de Nederlandse regering zullen ook internationaal negatieve gevolgen hebben."

De advertentie beslaat een kwart van een kunstpagina van de gezaghebbende krant en zal dus niet goedkoop geweest zijn. Ze is ondertekend door Disgruntled Dutch Artist (ontstemde Nederlandse kunstenaars). Onder de advertentie staat een telefoonnummer, maar als dat wordt gebeld volgt slechts een bandje met een verwijzing naar een e-mailadres.

Wie zit achter de mysterieuze advertentie in The New York Times? De NOS hoort het graag. Mail naar ooggetuige@nos.nl.

STER reclame