Minder treinen op hsl-traject tussen Amsterdam en Rotterdam door scheurvorming
Op het hsl-traject tussen Amsterdam en Rotterdam rijden per direct minder treinen. Dat komt doordat er op meerdere punten op het traject beginnende scheurvorming is geconstateerd in onder meer bruggen en viaducten. Daarom is er een snelheidsbeperking ingesteld.
Volgens ProRail is het op dit moment niet veilig genoeg om met een snelheid van 160 kilometer per uur over de viaducten en bruggen van de hsl te rijden. Daarom wordt de snelheid teruggebracht naar 120 kilometer per uur.
Een woordvoerder van NS laat weten dat als gevolg daarvan een deel van de dienstregeling wegvalt. Eerst reed er vijf keer per uur een hogesnelheidstrein op het traject, daar blijven er nu nog drie van over. Internationale treinen rijden wel, maar doen er langer over.
Volgens ProRail zijn negen constructies zoals viaducten en bruggen niet sterk genoeg gebleken om met hoge snelheid overheen te rijden. Hoe groot de schade is en hoelang het herstel gaat duren, is volgens de woordvoerder van ProRail nog niet bekend.
Van 300 naar 80
Vorige zomer bleek bij het viaduct Zuidweg bij Rijpwetering al dat er fouten zaten in de constructie. Hogesnelheidstreinen kunnen er daarom niet met de maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Ze mogen nu niet harder dan 80 kilometer per uur over dat viaduct.
Toen werd al bepaald dat de maximumsnelheid op de andere viaducten op het hsl-traject terug zou worden gebracht naar 160 kilometer per uur, dat gaat nu dus naar 120 kilometer per uur.
Wouter Koolmees, directeur van de NS, vindt dat de problemen met de hogesnelheidslijn veel te lang duren: "Daar zijn duizenden reizigers de dupe van, dat is echt heel vervelend. Onze machinisten mogen al sinds geruime tijd op een gedeelte van de hogesnelheidslijn 80 kilometer per uur rijden, terwijl die aangelegd is voor treinen met een snelheid van 300 kilometer per uur. Daar is deze lijn niet voor bedoeld."