Meer huiselijk geweld rond feestdagen, Amsterdam pakt door met campagne
Hoewel de feestdagen rond kerst en oud en nieuw voor de meeste mensen staan voor saamhorigheid, stijgt het aantal meldingen van huiselijk geweld juist in deze periode. Stichting Blijf Groep, een hulporganisatie voor vrouwen, ziet jaarlijks een piek in het aantal hulpvragen.
Het is voor de gemeente Amsterdam reden om vlak voor kerst voort te borduren op de landelijke campagne tegen huiselijk geweld. Met de slogan Is dit liefde? ligt de nadruk op femicide, vrouwenmoord.
"Huiselijk geweld komt in alle lagen van de bevolking voor. Het aantal vrouwen dat door (ex) partners wordt vermoord is hoog," zegt de Amsterdamse wethouder Alexander Scholtes (D66). "Door dit soort intieme terreur een familiedrama te noemen, blijft het achter gesloten deuren. Terwijl het gewoon moord is. Dat maakt het een probleem van de hele samenleving."
Volgens cijfers van het CBS zijn in Nederland de afgelopen jaren gemiddeld 43 vrouwen per jaar omgebracht. In meer dan de helft van de gevallen is de dader de partner of ex-partner.
Posters en flyers
Sinds woensdag liggen er overal in de hoofdstad flyers en hangen er op vrouwentoiletten in horecagelegenheden posters om mensen te informeren over femicide. De flyers zijn ontwikkeld in samenwerking met Blijf Groep Amsterdam en Veilig Thuis.
Volgens Leonie Hutten, regiomanager Blijf Groep Amsterdam, is het belangrijk dat vrouwen op deze manier geïnformeerd worden. "Vrouwen die te maken hebben met een gewelddadige partner, kunnen vaak niet op hun telefoon kijken, omdat die wordt gecontroleerd", zegt ze. "Daarom proberen we hen via folders en flyers te benaderen.''
Uit onderzoek van het Verweij Jonker Instituut bleek eerder dit jaar dat er weinig bekend is over intieme terreur. Hutten: "Als je laat zien wat voor soort hulp er is, kunnen mensen in een eerder stadium beseffen dat een relatie niet klopt, advies vragen en zelf actie ondernemen."
'Moeilijk om ervan los te komen'
Ook PvdA-raadslid Fatihya Abdi maakt zich hard voor de bestrijding van femicide. "Bij dit soort relaties heb je vaak eerst een fantastisch mooie periode van cadeautjes en veel liefde en aandacht", vertelt ze. "Daarna kan het, zelfs pas na een aantal jaar, omslaan naar jaloezie, controle, isolatie en uiteindelijk geweld. Het is dan heel moeilijk om daarvan los te komen."
Op de flyers staan quotes en vragen als 'Twijfel je aan het gedrag van je partner?'. Daarmee wil het campagneteam lezeressen triggeren om naar hun eigen situatie te kijken. Ook zogenoemde 'rode vlaggen' worden benoemd, om aan te geven dat sommige dingen die normaal lijken, niet normaal zijn.
Wethouder Scholtes benadrukt dat ook de omgeving alert moet zijn. "Het is van belang dat betrokkenen, onder wie omstanders en professionals, deze signalen tijdig herkennen zodat veiligheidsmaatregelen genomen kunnen worden."