Koper van een Samsung-tv
NOS Nieuws

Geld terug voor kopers van een Samsung-tv, eist Consumentenbond

De Consumentenbond start een claim tegen tv-fabrikant Samsung. De bond vindt dat consumenten die tussen 2013 en eind 2018 een televisie hebben gekocht te veel hebben betaald, vanwege marktverstoring door het Zuid-Koreaanse bedrijf.

In die periode zette Samsung webwinkeliers onder druk om de prijzen voor televisies niet onder de adviesprijs te laten zakken. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt gaf het bedrijf daarvoor in 2021 een boete van 39 miljoen euro.

'100 euro per persoon'

De Consumentenbond denkt dat consumenten recht hebben om een deel van hun aankoopbedrag terug te krijgen. "Gemiddeld gaat het om zo'n 100 euro per persoon", zegt woordvoerder Gerard Spierenburg. De bond schat de totale schade op 500 miljoen euro en roept klanten op zich bij de claim aan te sluiten.

Samsung bestrijdt dat het bedrijf de verkoopprijzen heeft opgedreven. "Retailers zijn altijd volledig vrij geweest om hun eigen verkoopprijzen te hanteren en Samsung heeft geen enkel middel toegepast dat deze vrijheid kan beperken", stelt het bedrijf. "Er is geen basis voor juridische actie in een civiele procedure."

Andere merken

Consumenten die een ander merk dan Samsung hebben aangeschaft kunnen zich ook bij de Consumentenbond aansluiten. "Samsung heeft hun prijzen hoger gehouden en daardoor hebben andere merken ook hun prijzen hoger gehouden", zegt Spierenburg. "Iedereen heeft daardoor te veel betaald voor een televisie."

Concurrent LG kreeg eerder dit jaar een boete voor vergelijkbare praktijken. Tegen die boete loopt nog een bezwaarprocedure.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl