NOS Nieuws

Eerste trans-Atlantische vlucht op pure biobrandstof

Vanuit Londen is vandaag de eerste vlucht op pure biobrandstof naar New York vertrokken. Luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic heeft de Boeing 787 volgetankt met Sustainable Aviation Fuel, SAF, om te laten zien dat milieuvriendelijker vliegen mogelijk is.

SAF komt voor 88 procent uit afvalvetten en voor 12 procent uit resten van maïsproductie. Hoewel het nog maar 0,1 procent uitmaakt van de wereldwijd gebruikte vliegtuigbrandstof, wordt het gezien als een middel om de CO2 in de luchtvaart in de toekomst flink te verminderen.

Geen wondermiddel

Een nadeel van SAF is dat er nog een veel te lage productiecapaciteit is. Volgens Virgin Atlantic's CEO, Shai Weiss, is de vlucht een "historische prestatie, maar hij benadrukt tegen de BBC wel dat de biobrandstof nog niet voldoende beschikbaar is, en dat het door de hoge kosten ook de prijs van vliegtickets kan opdrijven.

SAF wordt vooral gezien als tussenfase. "Het is een opstap naar een echt CO2-vrije manier van vliegen; dus volledig elektrisch vliegen", zegt luchtvaartjurist Jochem Croon tegen de NOS. Tot die tijd moet biobrandstof steeds meer ruimte innemen in de tank van het vliegtuig.

In de EU is het doel om over twee jaar alle vluchten met 5 procent SAF te laten opstijgen, en in 2050 moet dat naar 63 procent. Op dit moment vliegt KLM bijvoorbeeld met 1 procent SAF, de rest is kerosine.

Productie in VK opschroeven

Het Verenigd Koninkrijk is van plan om in 2030 10 procent SAF aan vliegtuigbrandstof toe te voegen. De Britten willen daarvoor vijf biobrandstof-fabrieken openen in 2025.

Airlines UK, dat Britse luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt, dringt aan op voldoende betaalbare biobrandstof en waarschuwt voor hogere kosten en banenverlies als dit niet wordt bereikt.

"De balans tussen duurzaamheid en toegankelijkheid blijft een uitdaging voor de luchtvaartindustrie", meldt Airlines UK aan de BBC.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl