Maastricht wil Vlaanderen voor rechter dagen na mislukken tramlijn
De gemeente Maastricht wil Vlaanderen voor de rechter dagen omdat de Vlaamse regering weigert een miljoenenbedrag terug te betalen aan Maastricht. Het gaat om een bedrag dat Maastricht en de provincie Limburg hebben gestoken in een tramverbinding tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Vorig jaar schrapte Vlaanderen de plannen voor de tramverbinding tussen de hoofdstad van Limburg en Hasselt. Maastricht en Limburg zouden al 19,6 miljoen hebben geïnvesteerd en vinden dat Vlaanderen contractueel is verplicht om dat bedrag nu terug te betalen.
Daar geeft Vlaanderen echter geen gehoor aan, blijkt uit een brief die burgemeester Wim Hillenaar (CDA) van Maastricht vandaag aan de gemeenteraad heeft gestuurd.
De gemeente schrijft in de brief naar de rechtbank van Maastricht te willen stappen, omdat de gesprekken in het afgelopen jaar niks hebben opgeleverd.
In een reactie laat de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters weten dat Vlaanderen nog geen officiële brief heeft ontvangen. "We wachten op de officiële communicatie en zullen dan verder beraadslagen over eventuele verdere stappen."
Hoofdpijndossier
De plannen voor een sneltram tussen Maastricht en Hasselt dateren uit 2004. De tramlijn moest onder meer het autoverkeer in de steden ontlasten.
Door tegenslagen en vertragingen groeide het project in de afgelopen jaren uit tot een hoofdpijndossier voor de Vlaamse, Maastrichtse en Limburgse politiek. Zo dreigde de tram fors duurder te worden dan aanvankelijk werd gedacht.
Ook werd de einddatum waarop de lijn af moest zijn steeds verschoven. De tramlijn zou in eerste instantie in 2010 worden geopend. Die datum verschoof later van 2017 naar 2024.
Minister Peeters besloot vorig jaar de knoop door te hakken. Zij zag de tram niet meer zitten, mede door de kosten van 300 miljoen euro, die de Belgen moesten betalen.
Geen goede afhandeling
Sinds Vlaanderen het project stopzette, heeft Maastricht moeite met de afhandeling van de projectkosten. De gemeente wil voorkomen dat de Maastrichtse belastingbetaler de rekening krijgt van de kosten die in het project zijn gestopt.
Maastricht kreeg dit jaar al wel 3 miljoen euro terug van Vlaanderen. Dit waren kosten die de gemeente had betaald, omdat een deel van de tramlijn in Maastricht moest worden ingekort. De overige 19,6 miljoen euro blijft tot nu toe echter uit.