UMCG beantwoordt patiëntvragen met AI
In samenwerking met
RTV Noord
NOS Nieuws

AI beantwoordt vragen patiënten Groningen: 'Informatiever en empathischer'

Patiënten die schriftelijk vragen stellen aan zorgverleners van het UMCG in Groningen krijgen een antwoord dat door een chatrobot is opgesteld. Artsen hoeven het antwoord alleen nog te controleren en waar nodig aan te passen.

Het ziekenhuis is naar eigen zeggen het eerste in Europa dat kunstmatige intelligentie (AI) op deze manier inzet. "Als zorgverleners minder tijd hoeven te besteden aan dit soort administratieve taken, is er meer tijd voor de patiënt", zegt kno-arts Tom van der Laan tegen RTV Noord.

Chatrobot bekijkt patiëntdossier

Wekelijks stellen zo'n 1200 patiënten vragen aan UMCG-artsen of verpleegkundigen, bijvoorbeeld over medicatiegebruik, pijnbestrijding of een uitslag van een scan. Een chatrobot-functie binnen het elektronisch patiëntendossier leest de vraag en geeft een antwoordsuggestie op basis van de informatie die het vindt.

"Het systeem bepaalt eerst in welke categorie de vraag past", zegt Van der Laan. "Een vraag over een herhaalrecept past in de categorie medicatie, als iemand zijn uitslag van een CT-scan wil weten, past dit bij resultaten. Per categorie is bepaald naar welke informatie het systeem kijkt. We kunnen bijvoorbeeld bepalen dat het recente operaties meeneemt, of zelfs het hele operatieverslag."

De antwoorden van de robot zijn aan regels gebonden. Persoonlijk medisch advies geven mag niet, maar wel algemene medische informatie. Als een patiënt na een ooroperatie wil weten of hij alweer mag vliegen, kan de robot antwoorden dat dit normaal gesproken na zes weken mag. Van der Laan: "En er is altijd een arts of verpleegkundige die het antwoord checkt voordat we het verzenden."

Meer empathisch

Overigens gaat het niet om een zelflerend systeem, zoals vaak wel het geval is bij kunstmatige intelligentie. Reden daarvoor is privacy: de robot is geïntegreerd in het elektronisch patiëntendossier en de gegevens blijven daarbinnen.

Volgens Van der Laan is het zelfs zo dat de antwoorden van de robot vriendelijker zijn dan die van de zorgverleners. "Omdat de zorgverleners de vragen nu tussen de bedrijven door beantwoorden, doen ze dat vaak wat kortaf. Kunstmatige intelligentie blijkt niet alleen informatievere en uitgebreidere antwoorden te geven, maar AI doet dat ook meer empathisch."

Het beantwoorden van vragen door de robot is volgens Van der Laan een eerste kleine stap in de toepassing van AI in de gezondheidszorg. "Dit is een start van een nieuw tijdperk in de geneeskunde. Door het tekort aan personeel dreigt een zorginfarct. Straks is het óf geen zorg óf zorg die geleverd of ondersteund wordt door dit soort technieken."

Advertentie via Ster.nl