Gemeente Den Haag zoekt tachtig nieuwe woonwagenplaatsen, 'uitsterfbeleid' verleden tijd
De gemeente Den Haag wil de komende tien jaar tachtig nieuwe woonwagenplaatsen realiseren. Daarmee stopt de gemeente definitief met het zogenoemde 'uitsterfbeleid', waarbij meer woonwagenplaatsen verdwijnen dan erbij komen.
Veel gemeenten worstelen met de woonwagenkampen binnen hun grenzen. Vanwege ordeproblemen en kleine of grote criminaliteit die gemeenten ervaren, zien ze de kampen het liefst zo klein mogelijk. Volgens het College voor de Rechten van de Mens en de Nationale Ombudsman is het terugbrengen van het aantal woonwagenplaatsen tot nul in strijd met de wet. Met het plan voor uitbreiding kiest de gemeente Den Haag voor een andere koers.
De gemeente telt 233 standplaatsen verdeeld over elf verschillende woonwagenlocaties en een aantal 'snipperlocaties' met in totaal acht standplaatsen. Om het beoogde doel te halen, wil het college de komende vijf jaar twee kleinschalige woonwagenkampen openen. Later volgt mogelijk een derde. Ook moeten bestaande kampen worden uitgebreid.
Door het jarenlange 'uitsterfbeleid' zijn er sinds 2009 geen nieuwe standplaatsen in de regio Den Haag bijgekomen. "Tot voor kort werd in Den Haag - net als in veel andere steden - het aantal standplaatsen voor woonwagens afgebouwd, maar de behoefte is niet afgenomen", zegt wethouder Volkshuisvesting Martijn Balster (PvdA). In de gemeente staan meer dan tweehonderd mensen op een wachtlijst voor een woonwagenplaats, terwijl in de praktijk hooguit één of twee plaatsen per jaar beschikbaar komen, meldt Omroep West.
Erkende woonvorm
De woonwagen is een erkende woonvorm en sinds 2014 cultureel erfgoed. Gemeenten moeten woonwagenbewoners meer ruimte bieden, schreef voormalig minister van Binnenlandse Zaken Ollongren in een brief aan de Tweede Kamer. Het 'uitsterfbeleid' werd in 2018 verboden.
In Leidschenveen opent een nieuw woonwagenkamp voor twaalf tot twintig woonwagens, maakte de gemeente Den Haag vorige week bekend. "Ik ben blij dat we met deze nieuwe standplaatsen een stap in de goede richting kunnen zetten", zegt wethouder Balster. Volgens hem blijkt het vinden van geschikte woonwagenlocaties knap lastig. "Dit hebben we niet vandaag of morgen geregeld, daar moeten we eerlijk in zijn. Den Haag heeft geen ruimte om uit te breiden", zegt Balster.
De verwachting is dat in de tweede helft van 2024 het terrein in Leidschenveen klaar is voor de komst van de nieuwe woonwagenbewoners. De gemeenteraad moet nog instemmen met het voorstel.