Philips treft schikking over defecte apneu-apparaten in de VS
Philips heeft in de Verenigde Staten een schikking gesloten met klanten in de zaak rondom de slechte apneu-apparaten. De apparaten van het zorgtechnologiebedrijf zouden gezondheidsklachten hebben opgeleverd.
Alle patiënten, ziekenhuizen en slaaplaboratoria die in aanmerking komen, krijgen een geldbedrag van Philips, afhankelijk van welk type apparaat ze gebruikten en welke garantie daarop gold. Gebruikers die het gemankeerde apneu-apparaat hebben ingeleverd, krijgen ook extra geld uitgekeerd.
Philips stelt in een persbericht dat deze schikking geen bekentenis is van schuld of erkenning van kwade opzet.
Meer rechtszaken
In de VS lopen drie grote rechtszaken tegen het bedrijf, deze schikking is er daar één van. Het gaat nu alleen om klanten van Philips die economische schade hebben geleden, mensen die het apparaat hebben gekocht en nu schade claimen omdat het gekochte apparaat niet aan hun eisen voldoet.
De andere twee zaken die nog lopen gaan over persoonlijk letsel en voor mensen die vallen onder medisch monitoren oftewel patiënten die nu nog geen klachten hebben maar eventueel in de toekomst wel.
Zo'n 50.000 andere mensen hebben zich bij het bedrijf gemeld om er voor te zorgen dat een eventuele zaak van hen niet verjaart. Zij houden het recht om een klacht in te dienen, maar hebben dat nu nog niet gedaan. Over hoeveel mensen het precies gaat in de apneu-affaire, doet het bedrijf geen uitspraken.
Betalingen volgend jaar
Hoeveel de schikking Philips uiteindelijk gaat kosten hangt onder andere af van hoeveel patiënten meedoen. De eerste betalingen aan patiënten worden begin volgend jaar verwacht. Volgens een woordvoerder van het bedrijf neemt een derde partij straks contact op met klanten over de uitbetaling.
Voor de juridische afhandeling van deze rechtszaak zette het bedrijf in het eerste kwartaal al 575 miljoen euro opzij. Dat bedrag kwam bovenop de miljard euro die het bedrijf al vrijmaakte voor de terugroepactie van de apneu-apparaten.