Bijzondere mijlpaal voor Duncan Laurence: een miljard Spotify-streams
Duncan Laurence heeft met zijn nummer Arcade een bijzondere mijlpaal bereikt op Spotify. Het winnende songfestivalnummer van 2019 is op Spotify een miljard keer beluisterd.
Daarmee treedt het nummer officieel toe tot de zogenoemde Billions Club van de streamingsdienst. Laurence is de derde Nederlandse artiest die dat gelukt is. Dj's Tiësto (met het nummer The Business) en Martin Garrix (met In the Name of Love en later met Scared to be Lonely, met Dua Lipa) gingen hem voor.
"Ik moest mezelf echt even knijpen om te zien of ik de afgelopen jaren niet gedroomd hebt. Maar het is echt waar", schrijft Laurence op Instagram. "Ik ben dankbaar dat dit nummer, dat ik recht uit mijn hart heb geschreven, een plek heeft bemachtigd in de Billions Club."
Tweede leven
Het is voor het eerst dat een songfestivalnummer de grens van een miljard Spotify-streams doorbreekt. In eerste instantie was het nummer in 2019 vooral een Europese hit, maar in 2021 kreeg Arcade een tweede leven dankzij de app TikTok.
Daar kunnen gebruikers video's monteren met daaronder een nummer, veel gebruikers deden dat met het nummer van Laurence. Daardoor werd Arcade niet alleen in Europa maar ook in Noord- en Zuid-Amerika en in Azië een grote hit.
'Internationaal geen grote naam'
Volgens muziekjournalist Atze de Vrieze heeft het TikTok-succes zeker bijgedragen aan het record van een miljard streams. "Lang niet elk festivalnummer dat wint wordt zo'n hit. Het heeft bij Arcade ook best lang geduurd, pas een jaar daarna werd het een hit in Amerika."
Opvallend is ook dat Laurence eigenlijk helemaal niet zoveel optreedt, stelt De Vrieze. Terwijl de Nederlandse dj's Garrix en Tiësto juist de hele wereld over reizen en internationaal grote namen zijn. "Duncan Laurence was dat voor dit nummer helemaal niet, hij is voornamelijk bekend van dit nummer. Als je naar zijn andere nummers kijkt: die komen qua streams lang niet in de buurt van Arcade."
Kijk hieronder het live optreden van Duncan Laurence op het songfestival terug:
Het nummer heeft de Nederlandse artiest zeker geen windeieren gelegd, maar of hij er dankzij de streams stinkend rijk mee wordt, durft De Vrieze niet te zeggen. "We kennen de contracten niet, maar ik durf wel te zeggen dat hij er zeker niet arm van is geworden. Wat ook meespeelt is dat hij niet alleen de uitvoerder is van het lied, maar ook de schrijver."
Volgens de muziekjournalist wordt er over het algemeen door Spotify per miljoen streams 3000 euro uitgekeerd. De Vrieze: "Iedereen die op de credits staat, krijgt een deel. Schrijvers, producer en het label. Hoe die verhouding is, kunnen wij niet zien."