NOS NieuwsAangepast

Zelfde product, maar over de grens goedkoper: kabinet onderzoekt prijsverschillen

Het kabinet laat onderzoek doen naar inkoopbeperkingen voor winkels, zoals supermarkten, drogisterijen en elektronicaketens. Europese fabrikanten en leveranciers zouden deze winkels belemmeren om hun inkopen over de grens te doen, waardoor consumenten mogelijk duurder uit zijn.

Demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken laat dit weten in reactie op een oproep van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland, het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL) en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND).

Consument duurder uit

Volgens de belangenorganisaties leggen producenten beperkingen op aan distributeurs en retailers. Hierdoor zijn winkels gedwongen om hun inkopen te doen in een bepaald gebied of bij een specifieke partner, en kunnen ze niet altijd inkopen waar de prijzen het gunstigst zijn.

Deze leveringsbeperkingen kunnen leiden tot prijsverschillen tussen verschillende EU-lidstaten, wat zowel consumenten als retailers zou benadelen. De belangenorganisaties pleiten daarom voor regels die dit moeten verbieden.

Geen extra marge

Nederlanders die dicht bij de Duitse grens wonen, doen vaak al boodschappen in Duitsland omdat een aantal producten er goedkoper zijn. Een liter cola kost in Nederland op dit moment bijvoorbeeld zo'n 1,50 euro, terwijl dezelfde cola bij supermarktketen Edeka in Duitsland 1,07 euro kost. Ook producten als chocopasta, ketchup en shampoo zijn in Duitsland goedkoper.

Uit onderzoek van de Europese Commissie uit 2020 blijkt dat consumenten in totaal tot wel 14,1 miljard euro zouden kunnen besparen als de inkoopbeperkingen worden opgeheven. Dit gaat ervan uit dat consumenten direct profiteren van lagere inkoopprijzen en dat winkels geen extra marge nemen.

Etiketten

Wat hierin ook nog meespeelt, is bepaalde Europese regelgeving. In Europa moet de tekst die op een product-etiket staat, begrijpelijk zijn voor de consument in het land waar het product wordt verkocht. Zo kwam online supermarkt Picnic eerder dit jaar in het nieuws omdat het een goedkopere Duitse variant verkocht van sommige producten. Het bedrijf mocht dat alleen doen als het de labels aanpaste naar het Nederlands.

Door de regels voor etiketten maken fabrikanten verschillende versies van hun producten voor elk EU-land waar ze hun producten verkopen. Los van eventuele beperkingen die door leveranciers worden opgelegd, is het door de regels voor etiketten voor retailers moeilijk om dezelfde producten uit andere EU-landen te importeren.

Minister Adriaansens heeft in een Kamerbrief aangegeven zich bewust te zijn van de mogelijke prijsstijgingen door deze belemmeringen. Ze heeft consultancybedrijf Ecorys opdracht gegeven om de situatie te onderzoeken. De resultaten van dat onderzoek worden eind dit jaar verwacht.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl