NOS Nieuws

Brandend schip waarschijnlijk dit weekend verder naar het oosten versleept

Rijkswaterstaat en bergingsbedrijven zijn begonnen met de voorbereidingen om het vrachtschip Fremantle Highway te verslepen. Het vaartuig wordt verder naar het oosten gesleept, naar een locatie op 16 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, meldt Rijkswaterstaat.

De verwachting is dat deze operatie tussen de twaalf en veertien uur gaat duren. Wanneer het verslepen precies begint, hangt af van de rook die nog altijd vrijkomt door de brand op het schip en de weersomstandigheden.

Op de nieuwe locatie zal het schip veiliger liggen, zegt Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat in het NOS Radio 1 Journaal. Het ligt dan op een grotere afstand van de scheepsvaart en is beter beschut met het oog op de komende weersomstandigheden. "Je zou het niet zeggen op open zee, maar toch is het zo."

Risico's

Rijkswaterstaat benadrukt in een persbericht dat het schip stabiel ligt. Het is nog intact, ook onder de waterlijn, en het schip helt niet over, luidt het. "Er worden geen directe gevolgen voor de Waddeneilanden en zijn bewoners en natuur verwacht", meldt Rijkswaterstaat over de operatie.

Het verslepen brengt wel risico's met zich mee, zegt De Feijter, maar "daar is heel goed over nagedacht de afgelopen dagen".

Waar de Fremantle uiteindelijk naartoe wordt versleept is nog onduidelijk. De nieuwe plek is tijdelijk, later moet het naar een haven worden geleid.

Eerder gingen bergers aan boord van het schip om een vaste sleepverbinding te maken, waardoor het beter kan worden verplaatst.

De Kustwacht filmde de operatie vanuit een vliegtuig:

Beelden van brandend schip boven Ameland, gemaakt vanuit de lucht

De brand op het vrachtschip ontstond dinsdag ten noorden van Ameland. Een deel van de 23 bemanningsleden is met een helikopter geëvacueerd, een ander deel sprong overboord en werd opgepikt door schepen die te hulp schoten. Een van de bemanningsleden kwam om het leven. Tot gisteren werd de Fremantle Highway doorlopend gekoeld, maar inmiddels gebeurt dat niet meer om te voorkomen dat er te veel water aan boord komt en de stabiliteit van het schip in gevaar komt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl