NOS NieuwsAangepast

Brand op vrachtschip bij Ameland na uren nog niet geblust, berging grote uitdaging

  • ANP
    Kustwachtschip Guardian probeert de brand te blussen
  • Kustwacht / Paul Lakerveld
  • Twitter / EMK-vissers
    Vanaf Kustwachtschip Guardian wordt geprobeerd het te blussen
  • Kustwacht
    Het brandende schip
  • Kustwacht
    Warmtebeeld van het brandende schip
  • Kustwacht
    Nachtbeeld van het brandende schip

Op de Noordzee, zo'n dertig kilometer ten noorden van Ameland, staat sinds middernacht een vrachtschip in brand. Eén opvarende is om het leven gekomen en de overige 22 bemanningsleden zijn gewond geraakt. De berging van het schip wordt een grote uitdaging, zegt een woordvoerder van de Kustwacht.

Het schip, de Fremantle Highway, was onderweg van Bremerhaven in Duitsland naar de toegang van het Suezkanaal, Port Said in Egypte, met aan boord zo'n 3000 auto's, waaronder 25 elektrische. Volgens het vaarschema van rederij K Line had het schip uiteindelijk Singapore, Taiwan en Japan als bestemming.

Een woordvoerder van de Kustwacht zei eerder vandaag dat het vuur vermoedelijk is ontstaan in een van de elektrische auto's. Later op de avond zei de Kustwacht dat over de oorzaak nog niets bekend is.

Beelden van het brandende schip gemaakt vanuit een vliegtuig:

Brandend schip boven Ameland vanuit vliegtuig gefilmd

De brand breidde zich snel uit. Vanwege de hevigheid van het vuur sprongen zeven van hen gecontroleerd van het schip, waarna ze uit het water zijn gehaald.

"Die mensen moesten eraf", zegt schipper Willard Molenaar van het reddingsschip van Ameland tegen de NOS. "Een voor een zijn ze gesprongen en wij hebben ze uit het water gevist." Het schip met auto's is volgens hem zo'n 30 meter hoog. "Ze waren echt in nood en daarom moesten ze springen, dat doe je niet zomaar."

Gewonden buiten levensgevaar

De rest van de opvarenden is met helikopters van boord gehaald. Er is nu niemand meer op het schip. De opvarenden zijn naar Lauwersoog en vliegveld Eelde gebracht. Alle bemanningsleden komen uit India, zegt een woordvoerder van de Kustwacht.

Het bemanningslid dat is omgekomen, overleed aan boord van de reddingsboot van de KNRM Schiermonnikoog. De gewonden zijn naar ziekenhuizen in Emmen, Groningen, Drachten en Leeuwarden gebracht. Ze worden behandeld voor ademhalingsproblemen, brandwonden en botbreuken, zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Drenthe. Niemand verkeert in levensgevaar.

Ligging van het vrachtschip boven Ameland

Behalve de Kustwacht, zijn ook de KNRM, Rederij Noordgat en een visserschip dat in de buurt voer, te hulp geschoten. Ook een Duitse sleepboot is paraat om hulp te bieden. De KNRM heeft vanuit Ameland en vanuit Schiermonnikoog een reddingsboot gestuurd naar het schip, dat vaart onder Panamese vlag.

Momenteel woedt de brand in het voorste deel van het schip. Vanaf Kustwachtschip Guardian wordt geprobeerd het te blussen, wat wordt gecompliceerd door de elektrische auto's op het schip. De Kustwacht overlegt onder meer met Rijkswaterstaat en de brandweer over vervolgstappen.

De bemanningsleden hebben eerst geprobeerd de brand zelf te blussen. Er werden ook gespecialiseerde brandweerlieden vanuit Rotterdam opgeroepen, die per helikopter naar het schip zouden worden gebracht. Maar de brand ontwikkelde zich zo snel dat het team niet is uitgerukt; het was niet meer veilig om die brandweerlieden aan boord te brengen.

Sleepkabel bevestigd

Volgens de Kustwacht maakt het schip licht slagzij. Het kan zijn dat het zinkt. "We houden rekening met alle scenario's", zegt een woordvoerder. Daarom varen ook bergingsboten in de buurt, maar het vrachtschip ligt momenteel stil.

Een sleepboot van Rederij Noordgat is erin geslaagd om een kabel aan het schip te bevestigen, om te voorkomen dat het afdrijft en de belangrijke vaarroutes van en naar Duitsland blokkeert. "Het is fijn dat dat zo snel gelukt is, want er is sprake van sterke stroming en een harde wind", zegt een medewerker van de rederij vanaf het schip.

Volgens Rijkswaterstaat kan de berging pas beginnen als de brand uit is. De organisatie heeft aan de Kustwacht gevraagd om ook een kabel van de Guardian aan het 200 meter lange schip te bevestigen, om het weg te trekken. Waar het schip, dat is gebouwd in 2013, uiteindelijk naartoe moet, is nog niet duidelijk.

Rijkswaterstaat ziet erop toe dat de berging gebeurt, maar uiteindelijk is dat de verantwoordelijkheid van de Japanse reder. Volgens verschillende maritieme media is de eigenaar van het schip Shoei Kisen Kaisha en wordt het op dit moment geleased door de eveneens Japanse rederij K Line. Shoei Kisen Kaisha is ook de eigenaar van de Ever Given, het vrachtschip dat in 2021 het Suezkanaal blokkeerde.

De NOS probeert beide bedrijven te bereiken voor commentaar. Bij K Line wordt de telefoon niet opgenomen. Bij Shoei Kisen Kaisha antwoordt een medewerker dat die er niks over kan zeggen. Volgens Rijkswaterstaat heeft de reder een contract gesloten met bergingsmaatschappij Multraship.

Het bewuste schip op een oudere foto

Burgemeester Stoel van Ameland is bezorgd over de situatie. Als het schip zou zinken, kan er van alles aanspoelen op Ameland, maar ook op de andere Waddeneilanden, zegt hij: "Wij zijn natuurlijk altijd bang voor de milieueffecten, de effecten op de natuur van het Waddengebied. Het is een werelderfgoedgebied en dat zou beschadigd kunnen worden als daar heel rare, giftige producten in terecht zouden komen."

Ook onderstreept het weer hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor de veiligheid van dit soort scheepvaart bij het Waddengebied, zegt hij. "We hebben ons eerder al uitgesproken over de zorg over de route die gevaren wordt."

Er is een noordelijke en een zuidelijke route. Stoel en de andere Waddenburgemeesters zouden het liefst zien dat de zuidelijke route verdwijnt. "Hoe verder van de Waddeneilanden af, hoe minder de risico's en hoe meer tijd om in te grijpen als er iets misgaat."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl