Heineken haalt posters weg vanwege te jong ogende modellen
Bierproducent Heineken heeft door heel Nederland posters weggehaald omdat de modellen die zijn gebruikt er te jong uitzien. Dat heeft het bedrijf gedaan na een klacht.
Op sociale media werd geklaagd over de campagne. Alcoholmatigingsdeskundige Martijn Planken vindt de posters "schandalig". Hij liet ze zien aan mensen en vroeg aan hen hoe oud zij de modellen op de posters schatten. "Iedereen dacht 16 à 17 jaar."
"Ik snap dat Heineken de onderkant van de markt, dus jongeren, wil bereiken", zegt Planken. "Maar je moet niet de schijn wekken dat je dat biertje mag drinken als je jonger dan 18 jaar bent."
In de reclamecode staat dat modellen voor alcohol niet onder de 25 jaar mogen zijn. Heineken zegt dat deze campagne aan die normen voldeed. "Deze modellen waren ruim boven de 25, maar dat leek niet zo. Daarom hebben we besloten om alle posters te verwijderen", zegt een woordvoerder. Dat is vorige week gebeurd en volgens het bedrijf is de poster met de jong ogende modellen nergens meer te zien.
'Oeps'
Planken vindt het "niet meer dan logisch" dat de posters zijn verwijderd. "Dat is ze geraden, het is de enige oplossing. Het kan gewoon niet. Ze weten precies wat ze doen en zoeken het randje op of gaan eroverheen en zeggen dan achteraf 'oeps'. Dat geloof ik niet. Volgens mij hebben ze heel goed opgelet van tevoren. Heineken wist dit en wilde kijken of ze ermee wegkwamen."
De alcoholmatigingsdeskundige wil een halt toeroepen aan alcoholmarketing gericht op jongeren. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt dat het promoten van alcohol sterke invloed heeft op het alcoholgebruik onder jongeren. De WHO raadt overheden dan ook aan om het promoten van alcohol onder jongeren zo veel mogelijk in te perken.