Particuliere verhuurder bij geschil vaak op de vingers getikt
Een te hoge huur, servicekosten die oplopen of gebreken aan de woning. Voorbeelden van geschillen die aan de Huurcommissie zijn voorgelegd, dat gebeurde vorig jaar 12.000 keer. De commissie kreeg vooral veel klachten van huurders die huren bij een particuliere eigenaar, blijkt uit het jaarverslag.
De huurmarkt waarover de commissie zich buigt betreft 2,5 miljoen woningen. Daarvan is 82 procent in handen van woningcorporaties en 16 procent van particuliere verhuurders. Over die laatste kwamen vorig jaar de meeste klachten binnen, 53 procent.
Uitsplitsing
Opvallend is dat particuliere verhuurders bij geschillen ook vaak in het ongelijk worden gesteld, namelijk in 89 procent van de gevallen tegenover slechts 16 procent van de woningcorporaties. Als het gaat om geschillen over huurverhogingen, wordt de verhuurder vaak wel in het gelijk gesteld.
Het is voor het eerst dat de Huurcommissie een uitsplitsing maakt van de behandelde geschillen per type verhuurder, woningcorporaties of private huurders. Het gaat dan vooral om klachten over de servicekosten, gebreken aan de woning of puntengeschillen, dus meningsverschillen over het puntensysteem dat de maximaal toegestane huur bepaalt.
Wet Goed Verhuurderschap
Om huurders beter te beschermen tegen mistanden is er een nieuwe wet aangenomen, de Wet goed verhuurderschap, die op 1 juli in werking treedt. Deze geeft gemeenten meer mogelijkheden om in te grijpen en extra eisen te stellen aan verhuurders.
Minister De Jonge is ook gekomen met een voorstel om het puntensysteem aan te passen. Daarmee moeten woningen betaalbaar worden voor mensen die niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Dat wetvoorstel is nog niet aangenomen.