NOS Nieuws

Piek in interesse pleegzorg door RTL-programma Kopen zonder kijken

Een uitzending van het populaire RTL-programma Kopen zonder kijken heeft mogelijk tientallen nieuwe pleegouders opgeleverd. Na de aflevering van vorige week, waarin een stel met pleegkinderen centraal stond, meldden zich bij Pleegzorg Nederland zo'n 300 mensen die zich op pleegzorg gaan oriënteren. Normaal zijn dat er volgens de organisatie 60 per week. Doorgaans wordt ongeveer een kwart daadwerkelijk pleegouder.

In Kopen zonder kijken geven mensen die geen geschikt huis kunnen vinden hun geld aan een team van makelaar, aannemer en stylist, die voor hen een huis kopen en opknappen. Vorige week was te zien hoe Paul en Kim dat deden. Zij hebben drie pleegkinderen, iets wat in de aflevering een paar keer ter sprake kwam. Hun verhaal maakte op veel kijkers indruk.

Pleegzorg Nederland zegt dat direct na de uitzending al een piek te zien was in het aantal aanvragen voor informatie. Uiteindelijk meldden zich vorige week dus vijf keer zoveel geïnteresseerden als normaal. Zij kunnen zich nu gaan oriënteren op het hebben van een pleegkind en de impact daarvan. Pas over enige tijd wordt duidelijk wie echt pleegouder wordt.

Woordvoerder Janette Reukers van Pleegzorg Nederland zegt dat vooral de toegankelijke manier waarop kijkers in aanraking kwamen met pleegzorg heeft geholpen. Naar de uitzending keken vorige week maandag 1,3 miljoen mensen; daar komen nog vooruit- en terugkijkers bij.

Tekort aan pleegouders

Nederland telt nu 17.500 pleegouders. Pleegzorg Nederland probeert ieder jaar 3500 nieuwe pleegouders te vinden, een aantal dat overigens niet gehaald wordt. In 2021 waren het er 2300, terwijl er bijna 2500 stopten. "Door het hele land zeggen pleegzorgorganisatie dat ze een tekort hebben aan pleegouders", zegt Reukers.

Pleegzorg Nederland is daarom hard op zoek naar extra pleegouders. Op dit moment wachten zo'n 700 kinderen op een nieuw thuis. Extra pleegouders zijn nodig om die wachtlijst weg te werken, maar ook om het bestand aan te vullen. "Dan hebben we bij een plaatsing meer keuze."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl