NOS NieuwsAangepast

Lege schappen ergeren supermarktklant

Door economieredacteur Jeroen Schutijser

Consumenten ergeren zich in de supermarkt het meest aan artikelen en aanbiedingen die uitverkocht zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van EFMI Business School en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel onder 2500 Nederlanders. Lang wachten bij de kassa staat op de derde plaats van de zogenoemde 'ergernisindex'. Deze top 10 wordt dit jaar voor de tiende keer gepubliceerd. Volgens Marcel van Aalst van EFMI is er in tien jaar wel het één en ander veranderd. "Tien jaar geleden stonden de slecht rijdende winkelkarren bovenaan. Later werd die eerste plek overgenomen door de lange rijen bij de kassa. En nu dus uitverkochte artikelen."

Lege schappen

Volgens Van Aalst doen supers er alles aan om klanten niet teleur te stellen, maar is het soms op vrijdag en zaterdag zo ongelooflijk druk, dat er toch snel 'gaten in de schappen ontstaan'. Vooral producten als bier, frisdrank, zoutjes en snacks uit de diepvries behoren tot de 'risicogroep'.

Relatief nieuw in de lijst van ergernissen is het lompe gedrag van caissières. "Laten ze die band maar doorlopen, worden al mijn boodschappen in elkaar gedrukt", zegt een klant van Albert Heijn in Hilversum. "Dan denk ik: doe nou niet zo lomp en zet die band stil."

De volledige top 10:

1. artikelen/producten die uitverkocht zijn2. aanbiedingen die uitverkocht zijn3. lang moeten wachten bij de kassa4. bijvullen van de vakken als de winkel open is5. artikelen die door de supermarkt uit assortiment zijn gehaald6. artikelen zonder prijs op het schap7. plotselinge veranderingen in de winkel8. winkelwagentje rijdt niet goed9. geen gelegenheid krijgen om boodschappen rustig in de pakken10.er is niemand aan wie je wat kunt vragen

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl