Steunmanifestatie in Rotterdam voor gedupeerden
NOS NieuwsAangepast

Advocaten toeslagenouders stoppen met overleg herstelorganisatie: 'Komt niks uit'

Advocaten die slachtoffers van het toeslagenschandaal bijstaan, hebben de stekker uit het periodieke overleg met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) getrokken. Een aantal advocaten heeft besloten helemaal te stoppen met het bijstaan van gedupeerde ouders.

Volgens de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) zijn de advocaten gefrustreerd over de gang van zaken en zijn er grote knelpunten in de hersteloperatie waar maar geen oplossingen voor komen.

"Als je elke drie weken overlegt en er komt niks uit, dan houdt het op een gegeven moment op", licht bestuurder Sanne van Oers toe in het NOS Radio 1 Journaal.

Tussen de advocaten en de UHT, die verantwoordelijk is voor financiële compensatie van de ouders, was er elke drie weken overleg over de hersteloperatie. Volgens Van Oers heeft de werkgroep verschillende aanbevelingen gedaan om het proces te versnellen en de knelpunten op te lossen, "maar daar wordt niks mee gedaan".

De UHT bevestigt dat het overleg is opgeschort, maar wil dit zo snel mogelijk weer oppakken. "Advocaten spelen een belangrijke rol in de hersteloperatie", schrijft de organisatie in een reactie.

Moeizaam en chaotisch

Van Oers: "Er is voorgesteld om de slachtoffers in te delen in categorieën van licht naar zwaar. Zo zijn er snelle oplossingen voor de slachtoffers met relatief eenvoudige schade en voor ingewikkelde schade zullen de zaken langer duren. Maar nu wordt alles op dezelfde manier behandeld en dus duurt alles heel lang."

Volgens de UHT is er wel degelijk wat gedaan met de voorstellen van de advocaten, maar "kan niet alles worden overgenomen, omdat grote aanpassingen van het proces juist leiden tot vertraging".

Dat het proces bij de organisatie die de compensatie moet regelen moeizaam en chaotisch verloopt, werd al duidelijk toen Nieuwsuur begin februari met tientallen (oud-)medewerkers sprak. Uit die gesprekken kwam naar voren dat medewerkers problemen die zij dagelijks tegenkomen niet durven aan te kaarten bij de leiding. "Als je kritiek hebt, ook als dat opbouwend is of als je juist oplossingen voorstelt, word je gezien als lastig", vertelde een medewerker.

Begin 2021 viel het kabinet over het toeslagenschandaal. NOS op 3 legde toen uit hoe het zover kon komen:

Ondertussen zijn twaalf advocaten helemaal gestopt met het bijstaan van gedupeerde ouders, tientallen ouders moeten daarom op zoek naar nieuwe juridische hulp.

Van Oers: "Wat precies de afweging is van de individuele advocaten weten we niet. Maar de signalen die wij krijgen zijn dat zij hun werk niet meer kunnen doen. Als je veel ouders bijstaat en de zaken blijven op de plank liggen, dan wordt het wel heel ingewikkeld."

De UHT zegt druk bezig te zijn met het versnellen en verbeteren van de hersteloperatie en benadrukt dat er verschillende maatregelen zijn genomen. Verwacht wordt dat begin 2025 bij 90 procent van de ouders de beoordeling van hun zaak is afgerond.

Tienduizenden ouders in schulden

De toeslagenaffaire draait om tienduizenden ouders die door de Belastingdienst ten onrechte werden bestempeld als fraudeur en soms torenhoge boetes moesten betalen. Veel ouders raakten diep in de schulden.

Gedupeerden moeten een aantal stappen ondernemen om gecompenseerd te worden, allereerst moeten ze zich melden bij de UHT. Na een eerste korte beoordeling zal worden gekeken of ouders aanspraak maken op de Catshuisregeling waarbij er 30.000 euro wordt uitgekeerd.

Mochten ouders denken dat zij recht hebben op meer dan 30.000 euro, dan blijft de zaak bij de UHT en volgt er een procedure om te kijken waar de ouders precies recht op hebben.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl