Akkoord Europese Commissie en Duitsland over brandstofauto's
De Europese Commissie heeft een akkoord bereikt met Duitsland over het toekomstige gebruik van zogenoemde e-fuels, synthetische brandstoffen op basis van waterstof en koolstof. Dat melden Eurocommissaris Timmermans en de Duitse minister Wissing van Transport.
De Duitsers blokkeerden sinds een paar weken ineens het wetsvoorstel van de Commissie voor het verbieden van verbrandingsmotoren in auto's vanaf 2035. Nadat alles al in kannen en kruiken leek, stelde Duitsland als voorwaarde dat auto's die op e-fuels rijden na 2035 nog wel gemaakt mogen worden. Auto's die daarop rijden, stoten in theorie net zo weinig uit als elektrische wagens. Omdat e-fuels in de benzinetank moeten, willen de Duitsers dus toch niet af van auto's met een verbrandingsmotor.
De Commissie is ze nu tegemoet gekomen. Volgens Wissing is afgesproken dat auto's met een verbrandingsmotor ook na 2035 geproduceerd mogen worden, op voorwaarde dat ze enkel CO2-neutrale brandstoffen kunnen gebruiken. Timmermans zegt nu zo snel mogelijk de wetgeving over de CO2-normen voor auto's te willen goedkeuren.
Het verbannen van de verbrandingsmotor maakt deel uit van de klimaatplannen van Timmermans. Maandenlang werd daarover onderhandeld tussen de EU-lidstaten en het Europees Parlement. Het uiteindelijke akkoord bepaalde dat, op een enkele uitzondering na, vanaf 2035 geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor meer gemaakt mogen worden. Volgens de Europese Commissie is de oorspronkelijke deal door de nieuwe afspraken met Duitsland niet aangetast.