Nyck de Vries (links) en Max Verstappen
NOS Sport

Oranjeweelde in Formule 1: De Vries in slipstream Verstappen op puntenjacht

  • Louis Dekker

    verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    verslaggever Formule 1

De een denkt louter aan winnen en titelprolongatie; de ander hoopt elk raceweekend in de middenmoot te duelleren voor WK-punten. Voor de Nederlandse Formule 1-fans wordt 2023 een jaar om in te lijsten: Nyck de Vries voegt zich bij het keurkorps van de autosport, dat geleid wordt door tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen.

"Nyck heeft het helemaal zelf afgedwongen. Dat heeft hij erg goed gedaan en ik vind dat natuurlijk heel mooi. Nu gaat het voor hem eindelijk echt beginnen", zegt Verstappen (25) over de 28-jarige De Vries, die hem gekscherend zijn grote broer noemt.

Verstappen weet wat De Vries moet doen om te slagen. "Sneller zijn dan zijn teamgenoot en constant presteren. Goed met je team samenwerken en zorgen dat je je plek verdient."

Bekijk hieronder Max Verstappen over de debuterende Nyck de Vries:

Verstappen trots op debuterende De Vries: 'Hij dwingt het zelf af'

Regerend kampioen Verstappen is blij dat het racecircus dit weekend van start gaat. "Ik ben erg benieuwd. Ferrari en Mercedes zijn de voor de hand liggende rivalen, maar Aston Martin gaat ook een sprong maken", zegt de Red Bull-coureur in Bahrein, waar dit weekend het F1-seizoen start.

"Hoe meer strijd, hoe leuker", vindt de torenhoge favoriet. "Als ik het zie hoe vrolijk het gezicht van Fernando Alonso staat, weet ik genoeg. Aston Martin ziet er erg goed uit en dat vind ik leuk."

De Vries verwacht 'shuffle'

Verstappen is in zijn negende jaar als F1-coureur sowieso een ervaren hoofdrolspeler, maar De Vries is bepaald geen beginneling. "Ik heb veel races gereden en dit is gewoon mijn zoveelste start."

De Fries houdt rekening met een lastig begin. "Dit circuit is misschien niet ideaal voor ons, maar er komen genoeg banen die ons beter liggen."

Nyck de Vries over zijn aanstaande debuut in de Formule 1

De Vries staat voor debuut in Bahrein: 'Complexe auto's, je kan jezelf verliezen in details'

De Vries noemt zichzelf nuchter en benadert de koningsklasse van de autosport ook zo. "Het principe is hetzelfde als alle andere raceklasses, alleen de auto is anders. Ja, het circus eromheen natuurlijk ook. Maar daar heb ik in de cockpit geen last van. Dan is het best eenzaam en stil en ben je op jezelf aangewezen."

"De pikorde zal per grand prix-weekend fluctueren. Het wordt een shuffle", voorspelt de Vries. Op het ene circuit zullen we de middenmoot aanvoeren, op andere plekken zitten we erachter." Over Verstappen is De Vries helder. "Ik denk dat hij momenteel de beste is in onze sport. Max domineert alles en weet erg goed waar hij mee bezig is."

Een leven lang verheugd

"We hebben een erg goede auto, maar het is een beetje voorbarig om nu al te zeggen dat we weer kampioen worden", zegt Verstappen over zijn favorietenrol. "Vooral de slagkracht van Ferrari is nog lastig in te schatten. En dat wij nu sterk ogen, zegt weinig. Ferrari begon vorig jaar ook top. Daarna liep het anders."

De Vries heeft in zijn WK-puntenjacht meer concurrentie dan zijn 'Red Bull-broer'. Renstal Alpha Tauri wordt in een adem genoemd met McLaren, Williams, Alfa Romeo en Haas. "Een paar tienden per rondje kunnen een wereld van verschil maken, zo dicht zit het op elkaar", weet De Vries.

"Het team is heel druk geweest met het analyseren van alle testdata. Een enorme klus, want F1-auto's zijn megacomplex. Je kunt snel verdwalen in details. Positief is dat onze auto betrouwbaar lijkt. Ik heb er enorm veel zin in. Hier heb ik me niet een paar maanden op verheugd, maar mijn hele leven."

Tweede keer 'Double Dutch'

Uniek is het niet: twee Nederlanders in de F1. Lang geleden waren Christijan Albers en Robert Doornbos kortstondig elkaars teamgenoten bij Minardi.

'Double Dutch' heette dat destijds, maar het werd een flop. Minardi was een achterhoedeteam waarmee Albers en Doornbos geen deuk in een pakje boter konden rijden.

Minardi was eerder ook al het eindstation van Jos Verstappen. In 2003 tekende de Limburger bij de Italiaanse renstal. Het werd een belabberd seizoen waarin kinderziekten, pech en financiële problemen de hoofdrol opeisten. Het resultaat: nul WK-punten voor The Boss.

Jos Verstappen namens Minardi in 2003

Minardi veranderde in 2006 in Toro Rosso en begon aan een opmars, met als uitschieter een zege voor Sebastian Vettel. Toro Rosso was ook het team waar Max Verstappen zijn F1-debuut maakte. De piepjonge coureur zonder rijbewijs maakte furore, promoveerde pijlsnel naar topteam Red Bull Racing en won meteen de grand prix van Spanje.

De rest is autosportgeschiedenis. "Ik ben het team waar Nyck nu start nog steeds dankbaar. Zij hebben me de kans gegeven en zonder hen zou het anders zijn gelopen", blikt Verstappen terug op zijn jaar als rookie bij Toro Rosso.

Toro Rosso heet sinds enkele jaren Alpha Tauri en uitgerekend bij deze renstal start Nyck de Vries dus aan zijn eerste F1-seizoen. "Ik heb inmiddels heel wat Nederlandse coureurs overleefd", grapt Alpha Tauri's hoofd communicatie Fabiana Valenti, die met 'vader Jos' werkte. "Misschien moet ik volgend jaar maar met pensioen gaan, haha."

Eigen koers

In de voetsporen van Max zal Nyck zonder twijfel beter scoren dan voorgangers Christijan, Robert en Jos. Niet dat het hem boeit. "Interessante feitjes, maar ik koop er geen brood voor. We leven in een ander tijdperk en ik hecht geen waarde aan het verleden. Dat hier zoveel Nederlanders hebben gereden, is toeval."

Bij Alpha Tauri werkt hij zijn eerste F1-seizoen af. In die zin springt hij in dezelfde racevijver als Max Verstappen in 2015, maar ook daar is De Vries geen moment mee bezig.

"Dat Max hier heeft gereden, is misschien iets relevanter omdat dat recenter was, maar ik denk er geen moment aan. Het is niet te vergelijken. De teamnaam is veranderd, de faciliteiten zijn anders en iedereen vaart in de F1 zijn eigen koers."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl