Nederland en België schakelen rederijen in tegen drugscriminaliteit
Nederland en België gaan rederijen inschakelen om drugssmokkel in de havens van Rotterdam en Antwerpen tegen te gaan. De smokkel is een groot probleem: bendes gaan zeer gewelddadig te werk en vorig jaar werd in Antwerpen meer cocaïne dan ooit in beslag genomen. De twee landen werken al langer samen om de grote hoeveelheden drugs te onderscheppen.
Behalve allerlei overheidsdiensten (bijvoorbeeld politie en douane) worden nu ook rederijen ingeschakeld. Vanmiddag worden daarover afspraken gemaakt tussen vertegenwoordigers van het Nederlandse en Belgische kabinet, de burgemeesters van de betrokken steden en de vijf grootste rederijen in de wereld.
Digitaal zegel
Kern van de afspraken is dat rederijen containers gaan voorzien van een digitaal zegel, waardoor er een alarm afgaat als het onderweg wordt verbroken. Dat moet het onmogelijk maken om tussen Zuid-Amerika en Rotterdam of Antwerpen bijvoorbeeld cocaïne te verstoppen tussen een vracht bananen. Verder zullen mensen die een container komen afhalen, zich moeten legitimeren met een vingerafdruk.
Minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid zei gisteren in talkshow Op1: "De overheid alleen kan dit enorme probleem niet aanpakken."
'Ook in belang van rederijen zelf'
Haar collega Harbers zei dat de rederijen zich echt verantwoordelijk voelen om hun aandeel te leveren: "Het is ook hun eigen belang. Ook hun medewerkers worden geronseld en belaagd."
De Belgische minister van Binnenlandse Zaken Verlinden beaamde dat: "Zij vertellen ons dat mensen mogelijk niet meer bij hen willen komen werken, omdat ze bang zijn." Volgens haar worden mensen die op een cruciale functie op een terminal of rederij werken vaak bedreigd, ook als ze niets met een crimineel netwerk te maken willen hebben.
Het is de bedoeling dat de rederijen de autoriteiten ook meer informatie gaan geven over de routes die de containers afleggen.
Screening
Rederijen zien het belang van betere beveiliging in, verzekert Bas Janssen, directeur van Deltalinqs, de koepelorganisatie van bedrijven in de Rotterdamse haven. Screening van personeel is een van de actiepunten. "Wij willen dat er voor vitale functies betere screening komt en er dieper gekeken kan worden naar eventuele antecedenten."
Inmiddels hebben bedrijven al veel veiligheidsmaatregelen genomen, zegt Deltalinqs. Zo kijken ze nauwkeuriger wie toegangspassen voor de haven krijgen en er is meer toezicht op hun terreinen. Rederij Hapag-Lloyd gebruikt sinds kort versleutelde pincodes waarmee vrachtwagenchauffeurs containers op kunnen halen. Dat maakt fraude een stuk moeilijker.
Uithalers
De laatste weken zijn er in Rotterdam weer tientallen uithalers opgepakt, vaak jonge jongens die drugs komen ophalen uit containers. Afgelopen nacht nog zijn vier verdachten aangehouden op een terminal op de Maasvlakte, onder weie een 17-jarige jongen.
Janssen: "Dat ze opgepakt worden is een goede zaak, maar de aantallen zijn hoog en dat is een grote zorg." Als er uithalers worden gesignaleerd, moet het werk op de terminal worden stilgelegd. "Op dit moment is er behoorlijk wat overlast."
In november vorig jaar maakte NOS op 3 deze explainer over cokesmokkel via de haven in Rotterdam: