Microsoft opent aanval op Google met ChatGPT in zoekmachine en browser
De concurrentiestrijd tussen Microsoft en Google gaat een nieuwe fase in.
De maker van Windows gaat de geavanceerde tekstgenerator ChatGPT, die in korte tijd zeer populair is geworden, integreren met zijn zoekmachine Bing en webbrowser Edge. Volgens Microsoft-topman Satya Nadella gaat de technologie "elke softwarecategorie hervormen". Denk bijvoorbeeld aan alle softwareprogramma's die het bedrijf zelf aanbiedt.
De aankondiging komt een dag nadat Google had bekendgemaakt binnenkort met zijn eigen chatbot te komen. Google is op dit moment heer en meester in de zoek- en browsermarkt.
Wie straks een zoekopdracht in Microsofts zoekmachine Bing invoert, krijgt niet alleen de traditionele linkjes te zien, maar rechts daarvan ook een chatbot die uitgebreidere antwoorden geeft. Daarnaast kun je ook in een apart venster een conversatie voeren met de chatbot en vervolgvragen stellen naar aanleiding van je eerste zoekopdracht.
Vijfdaagse reis uitstippelen
Op een presentatie voor de pers liet Microsoft als voorbeeld zien dat je de chatbot kunt vragen een planning te maken voor een vijfdaagse reis naar Mexico. In plaats van dat je blogs afstruint voor tips, maakt de chatbot een gedetailleerd overzicht. Eronder staan de bronnen die voor het overzicht zijn gebruikt. In tegenstelling tot ChatGPT zelf, kan Microsofts chatbot ook gebruikmaken van zeer recente informatie, zo meldt techsite The Verge.
Naast integratie in zoekmachine Bing, wordt ChatGPT ook geïntegreerd in Microsoft Edge, de browser van de softwaregigant. De functie kan daar als een zijbalk bij elke site tevoorschijn komen. Als voorbeeld werd op de presentatie een vijftien pagina's tellend kwartaalrapport van een bedrijf op een website getoond, dat ChatGPT vervolgens samenvatte.
De nieuwe functies zullen geleidelijk beschikbaar komen voor het grote publiek. Het bedrijf benadrukt al jaren bezig te zijn met de ontwikkeling en dus ook al langer te kijken naar de manieren waarop er misbruik van kan worden gemaakt.
Zo ontdekte Microsoft tijdens het testen dat de nieuwe functionaliteit kan worden gebruikt voor het plannen van een schietpartij op een school.
Dominantie Google
De komst van ChatGPT naar Bing en browser Edge, maken die twee producten potentieel veel interessanter. Al jaren is Google de dominante partij met zijn browser en met zoeken.
Volgens onderzoeksbureau Statcounter heeft Google meer dan 90 procent van de zoekmarkt in handen, Bing blijft tot nu toe steken op 3 procent. Op de browsermarkt is de concurrentie net wat groter, daar heeft Google Chrome 65 procent van de markt in handen en Edge staat op bijna 4,5 procent (Safari is nummer twee).
Microsofts succes hangt overigens mede af van wat Apple gaat doen. Op iPhones is Google namelijk de standaard zoekmachine en daar betaalt het bedrijf Apple jaarlijks miljarden voor.
Google heeft dus veel te verliezen - inclusief de belangrijkste inkomstenbron - en Microsoft heeft vooral heel veel te winnen. Het dankt de integratie met ChatGPT aan een jarenlange samenwerking met de maker van de chatbot, OpenAI. De softwaregigant heeft recent nog 10 miljard dollar in OpenAI gestoken.
Nog testen in de praktijk
De praktijk moet uitwijzen hoe goed Microsofts integratie met ChatGPT daadwerkelijk is, hoe vatbaar de innovatie is voor misbruik en hoe vaak het onjuiste informatie geeft. Daarbij zit Google ook niet stil, het kondigde gisteren alternatief 'Bard' aan. Morgen heeft de zoekgigant een eigen persmoment waarop het waarschijnlijk meer details geeft.
Hoe dan ook: voor het eerst in lange tijd staat er echt iets op het spel in de zoekmarkt waar honderden miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken.